© iStockphoto

Så meget påvirker for lidt søvn din træning

Søvnmangel skader præstationen på en hel stribe parametre, viser ny forskning.

15. juni 2016 af Hans Westhausen Gottlieb

Din udholdenhed falder, maks.-pulsen falder, koncentrationsevnen falder, og din præstation bliver slet og ret dårligere. De negative effekter af flere døgn med for kort søvn står simpelthen i kø.

Det viser et nyt studie fra University of California, San Francisco Human Performance Center. Her fik 12 elitecykelryttere kun lov til at sove fire timer i døgnet, tre dage i træk.

Før og efter dagene med kort søvn kørte de forskellige test, så forskerne kunne måle, hvor meget den begrænsede søvn betød for både deres præstation på cyklen og deres kognitive formåen.

Tre døgn med blot fire timers søvn

Resultatet viste, at efter tre døgn med minimal søvn, trådte de trætte ryttere 3,9 pct. mindre energi ud i pedalerne, når de kørte på sub-maks.-niveau.

I en 1-minuts stignings-test faldt deres præstation med 2,9 pct., og i en udmattelsestest faldt deres præstation i snit med hele 10,7 pct., hvilket svarer til 37 sekunder. Desuden faldt deres maks.-puls og koncentrationsevne.

Så der er kun gode grunde til at være veludhvilet før træningen, specielt hvis målet er at slå træningskammeraterne på cykelturen. (Ellers har du lige fået serveret en glimrende undskyldning, hvis du ender med at halse efter de andre).

Kilde: American Academy of Sleep Medicine

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: