© Colourbox

Sådan tager du den perfekte lur

Det er bestemt ikke tilfældigt, om du vågner op efter din eftermiddagslur og er frisk og klar på nye udfordringer, eller om du føler dig endnu mere træt. Få de videnskabelige forklaringer og mange snedige tricks til den perfekte lur!

19. februar 2016 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen

De fleste af os, gør os ikke de vilde tanker om formen på vores eftermiddagslur - vi lægger os ganske enkelt bare til at sove. Men hvis man ønsker at få det optimale udbytte ud af luren, så må man overveje, hvordan pausen skal udformes. Følg denne listes syv trin og få den perfekte lur!

Trin 1 - Beslut hvor længe din lur skal vare

Der er forskellige fordele ved forskellige længder på en lur. Du kan vælge længden på din lur, efter hvad du har tid til og hvilke positive effekter du ønsker at opnå.

6 min. - Forbedrer din hukommelse

10-15 min. - Bedre produktivitet og fokus

20-30 min. - Anses som den optimale længde lur. Du når ind i søvnens andet stadie og vil bagefter være mere koncenteret og have forbedrede motoriske evner.

40-60 min. - Denne længde vil give din hjerne et boost og forbedre hukommelse og indlæringsevne.

90-120 min. - Booster kreativiteten og giver god emotionel hukommelse og forståelse.

Trin 2 - Tag din lur mellem klokken 13 og 15

Mennesket er biologisk skabt til at tage en lur i dette tidsrum. Det er tilfældet fordi vi har en rytme, den cirkadiske rytme, som afgør de to tidspunkter i løbet af et døgn, hvor vi er mest søvnige - med blandt andet dårlig koordinationsevne, koncentrationsbesvær og ringe humør til følge. Det ene er mellem 13 og 15 mens det andet er mellem 2 og 4 om natten.

Trin 3 - Skab de rigtige ydre forhold

Sørg for at have så lidt lys og lyd som overhovedet muligt og skab en behagelig temperatur. Du skal derudover lægge dig ned, da det i gennemsnit tager dobbelt så lang tid at falde i søvn, hvis man sidder op.

Trin 4 - Sæt en alarm

Det gælder om at kontrollere sin lur og det gør man blandt andet ved at sørge for, at lurens længde bliver overholdt.

Trin 5 - Prøv en kaffe-lur

Mange kan føle sig trætte og uoplagte lige efter en lur. Dette kan kureres ved at drikke en kop kaffe inden man lægger sig til at sove. I det, at det tager koffeinen i kaffen omtrent 20-30 minutter at sætte ind, vil du være frisk, når du vågner op igen.

Trin 6 - Bliv fri for at være groggy efter den lange lur

Hvis du tager en lur på mellem 40 og 60 minutter, vil du ofte føle dig groggy når du vågner. Dette er tilfældet fordi du har nået at indtræde i den dybe søvn, men ikke har afsluttet en søvn-cyklus. Du kan komme over dette ved at eksponere dig selv for sollys, drikke koffein eller vaske dit ansigt - ja den er god nok, det virker faktisk.

Trin 7 - Din lur er ikke en erstatning for nattesøvnen

En lur er dejlig og kan give ekstra mod på dagens udfordringer, men den skal ikke fungere som en erstatning for den vigtige nattesøvn. Grundreglen er, at du bør tage en lur fordi du har lyst og ikke fordi du har brug for den. Hvis man ikke får nok søvn, vil man på længere sigt kunne komme ud for blandt andet forhøjet blodtryk og vægtøgning.

3 hurtige fakta om luren

  • Undersøgelser foretaget af NASA viser at en lur på 26 minutter gav piloterne 34% bedre præstationsevne og styrkede deres årvågenhed med 54%.
  • Det at vide, at man kan få en lur senere på dagen, kan i sig selv sænke blodtrykket.
  • En 30 minutters lur 3 gange om ugen vil på sigt kunne give 37% mindre risiko for død ved hjertesygdomme.

Sov godt!

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: