© Colourbox

Søvn: 9 kontante gevinster du kommer sovende til

Sund mad og motion er nøglen til et langt liv, det ved vi alle. Men forskerne siger nu, at du skal prioritere din søvn lige så højt. For søvn har en lang række fantastiske effekter på sundheden - vi har kigget nærmere på de vigtigste.

6. september 2013 af Birgitte Muldbjerg

Alle voksne bør få et sted mellem syv og otte timers uafbrudt

søvn

hver nat for at høste alle de sunde gevinster, man kan komme sovende til.

Det er dog individuelt, om man bør ligge tæt på otte timer eller nærmere de syv.

Dit søvnbehov er heller ikke altid det samme. Hvis du i en periode er stresset eller træner meget, har du brug for at sove mere, end du plejer. Kroppen har typisk også brug for mere søvn om vinteren end om sommeren.

Den bedste måde at holde øje med søvnbehovet på, er at lægge mærke til, om du er udhvilet, når du vågner. Hvis du desuden har energi til at holde dig i gang hele dagen, får du nok søvn.

Test dit søvnbehov En simpel test kan også give dig et fingerpeg om, hvorvidt du sover nok eller ej:

• Næste gang du har ferie i en uges tid, går du i seng på samme tid hver aften.

• Sæt ikke vækkeuret, men sov, indtil du vågner af dig selv.

• Gentag dette i tre nætter, de første tre nætter går med at høvle søvnunderskud af.

• Når du vågner af dig selv efter den fjerde nat, kan du aflæse dit reelle søvnbehov. Husk som minimum at få så mange timers søvn hver nat.

9 kontante gevinster du kommer sovende til:

  • Du får et sundere hjerte
  • Du får nemmere ved at lære noget nyt
  • Du taber dig nemmere
  • Du kommer i bedre humør
  • Du bliver mindre stresset
  • Du forebygger skader
  • Du præsterer bedre
  • Du bliver smukkere
  • Du bliver sjældent syg

Hent hele artiklen om søvn og sundhed Log ind og læs hele artiklen om mirakelkuren søvn.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: