© iStockphoto

Sov dig hurtigere

Kom sovende til sejren. Ny forskning påviser sammenhæng mellem stor søvnmængde og optimal præstation.

13. september 2010

Kniber det med at slå løbemakkeren i den afgørende spurt, eller savner du et hurtigere antrit på fodboldbanen? Så kan løsningen meget vel være ligefor – og ganske behagelig: Sov! Sov, så meget du overhovedet kan komme til.

Forskere fra Standford University har fundet en klar sammenhæng mellem hurtighed og søvnmængde hos en gruppe amerikanske fodboldspillere. Mere konkret forbedrede fodboldspillerne sig med 0,1 sekund på en 40-meter-sprinttest – svarende til 2,5 procent – efter en 7-8-ugers-periode med så meget søvn så muligt, mindst 10 timer i døgnet.

Undersøgelsen er baseret på en lille mængde data, men den bekræfter en række andre undersøgelser, der har påvist, at fx svømmere og tennisspillere bliver hurtigere af masser af søvn.

Find ud af, om du er udsovet: Gå i seng på samme tidspunkt hver aften 4 dage i træk. Undlad at bruge vækkeur, og sov, til du vågner af dig selv. De første 3 dage bruger du på at betale søvngæld af, mens du den 4. morgen får et godt praj om, hvor mange timers nattesøvn du reelt behøver.

Source #American Academy of Sleep Medicine

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: