Optimal sovestilling Ligger du på siden, får tarmene lov at arbejde, ryg og nakke er aflastede, og du trækker vejret uforstyrret. © Colourbox

Sov dig sund

Søvn er lige så vigtig for din sundhed som sund kost og motion, og din sovestilling har stor indflydelse på, hvor godt du sover. Ny forskning viser, hvilke sovestillinger der giver den bedste søvn – og hvilke der får dig til at sove uroligt.

3. maj 2010

Sover du godt om natten? Mens de fleste af os godt ved, at det er vigtigt at spise sundt og motionere, tænker de færreste af os over vigtigheden af at sove ordenligt. Det er ofte her, vi skærer ned, når der lige mangler lidt ekstra timer til arbejde, familie, fritid og træning. Det er uklogt, for søvn er faktisk lige så afgørende for vores sundhed som sund kost og rigelig motion.

Undersøgelser har tidligere vist, at for lidt søvn og for dårlig søvn svækker dit immunforsvar, og nu viser en ny, japansk undersøgelse, at manglende søvn kan lægge et voldsomt pres på kredsløbet og øge risikoen for hjertestop. Det gælder i særdeleshed for ældre mennesker med forhøjet blodtryk. De, der sover dårligt, har 25 procent større risiko for at få hjertestop end dem, der sover godt. Men også for raske, yngre mennesker er søvn vigtig. Sover du for lidt, øges mængden af stresshormonet kortisol i kroppen. Det betyder øget risiko for på sigt at udvikle sukkersyge, depression, hjerte-kar-sygdomme og meget andet skidt.

Den rette sovestilling

En afgørende faktor for at sove godt er den stilling, du ligger i. Forskere fra den engelske National Sleep Foundation har undersøgt en række klassiske sovestillinger og tjekket deres sundhedsmæssige fordele og ulemper.

Førstepladsen inden for gode positioner at falde i søvn i indtages af en velkendt klassiker, nemlig forsterstillingen. Den sideværts, lettere sammenkrummede stilling giver god støtte til rygraden, belaster ikke nakken og lader tarmene arbejde uforstyrret. Og netop de ting er afgørende for en god og uforstyrret søvn. Af samme grund ligger maveog rygvendte sovestillinger i bunden af listen. Ligger du på maven, maser du dine tarme og drejer samtidig uheldigt i nakken, så du kan blive skæv og øm i ryg og nakke. Ligger du på ryggen, kan du ikke trække vejret ordentligt, og det forstyrrer din søvn.

Sovestillinger

De bedste

  • Fosterstillingen. På siden med benene trukket op

  • Den længselsfulde. På siden med armene strakt ud foran dig

  • Træstammen. Udstrakt på siden med armene ned langs siden

De værste

  • Søstjernen. På ryggen med arme og ben ud til siderne

  • Frit fald. På maven med arme og ben ud til siderne

  • Soldaten. På ryggen med samlede ben og arme langs kroppen

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: