Sommertid er værst for A-mennesker

Hvis du er typen, der kan lide at stå tidligt op, så ser du højst sandsynligt ikke frem til at sætte uret en time frem.

23. marts 2016 af Irene Brøndum

”A-mennesker hader simpelthen, når vi gå over til sommertid,” fortæller Mikael Rasmussen. Han er søvnrådgiver og oplever, at morgenfugle er meget mindre fleksible i deres døgnrytme end natteravne.

En time mindre på øjet betyder, ifølge Mikael Rasmussen, mere for A-mennesker, end man tror. Han oplever, at A-mennesker ofte er påvirkede i flere dage og i grelle tilfælde i flere uger, efter natten, hvor klokken 2 pludselig bliver til klokken 3.

”A-mennesker kan være i dårligere humør, have en dårligere ydeevne og husker og koncentrerer sig ikke nær så godt, som de plejer i tiden efter, vi stiller på urene.”

Glidende overgang afhjælper problemet

Det er genetisk bestemt, om du er A-menneske og du kan ikke ændre på det. Men du kan forberede dig på sommertid ved at gå et kvarter tidligere i seng tre-fire dage før, vi skruer på urene. Herefter går du en halv time tidligere i seng og dagen før sommertiden indtræffer, går du så tre kvarter tidligere i seng.

Selv et kvarter kan volde problemer for et søvnsensitivt A-menneske, men hvis det er svært at finde ro tidligere end du plejer, så kan du hjælpe din hjerne ned i gear ved at lukke ned for smartphone og tablets, skrue ned for lyset og lave afslapningsøvelser.

Når du vågner søndag morgen, så gælder det, ifølge Mikael Rasmussen, om at komme ud og få masser af lys i løbet af formiddagen. Det vil nemlig hjælpe dig med at synkronisere døgnrytmen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: