© iStockphoto

Spis masser af DENNE type mad og nedsæt dødsrisikoen

Ny forskning sammenkobler en bestemt kategori af fødevarer med markant lavere forekomst af kræft og hjertesygdomme.

21. juni 2016 af Hans Westhausen Gottlieb

Spiser du havregryn, rugbrød og andre typer af fuldkornsprodukter dagligt? Godt. Så er du nemlig godt i gang med at beskytte dig selv mod kræft og hjertesygdomme.

Et nyt metastudie fra Harvard School of Public Health viser nemlig, at personer, der hver dag spiste 70 gram fuldkorn, havde en 23% lavere risiko for at dø hjertesygdomme og 20% lavere risiko for at dø af kræft sammenlignet med dem, der spiste ingen eller meget lidt fuldkorn.

Spis mindst 75 gram fuldkorn om dagen

Harvard-studiet er baseret på 12 gamle studier lavet i perioden 1970-2010 med i alt 786.000 personer fra USA, Storbritannien og Skandinavien.

I Danmark lyder de officielle kostanbefalinger på minimum 75 gram fuldkorn dagligt. Det får du fx ved at spise en portion havregryn til morgenmad og et par skiver rugbrød til frokost.

Kun ca. 30% af den danske befolkning får fuldkorn nok.

Kilde: Circulation

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: