Kvinde løber i skoven

Man kan ikke træne hårdt uden at være til stede mentalt, og det tvinger en til at slippe tankerne om det, der ellers stresser. 

© iStock

Derfor forebygger træning stress

Vil du forebygge stress, eller føler du dig allerede lidt småstresset i hverdagen, er det oplagt at ty til træningstøjet. Se her, hvorfor og hvordan træning gør dig godt.

25. oktober 2017 af Lisbet Jensen

7 grunde til, at træning gør dig stress-robust 

Lever du livet med fartstriber på kalenderen, så sørg for at få snøret løbeskoene nogle gange om ugen. Træning forebygger nemlig stress og gør dig langt bedre til at klare hverdagens udfordringer. Men kom endelig i gang med det samme – når stressen først har ramt, skal du nemlig være lidt mere forsigtig.

Er du stresset? Tag testen her.

1. Når du stresser, og når du træner, stiger mængden af adrenalin og kor­­ti­sol i kroppen. Efter træning slapper stress-systemet af igen og nedregulerer naturligt disse stresshormoner. Træ­ningen ‘brænder’ altså nogle af dine ophobede stress­­hor­moner af.

2. Især konditionstræning påvirker din hjernes funktion positivt og giver bl.a. frisk ilt og blod til tankevirk­som­hed. Træning kan fx forbedre din hukommelse og mindske din fø­lel­se af nervøsitet – begge dele kan være en fordel for at undgå stress.

3. Regelmæssig motion virker positivt på søvn­en for de fleste. Søvn er væsentlig for at forebygge og komme sig efter stress.

4. Træning frigiver endorfiner til hjernen. De løfter naturligt humøret.

5. Når du træner, slipper du det, der stresser dig, og kommer på andre tanker, så din hjerne får en sund pause fra uroen.

6. Når du er stresset, oplever du hjertebanken eller andre fysiske symptomer, der faktisk minder om dem, du får, når du træner. Eksperter mener, at det kan dæmpe nervøsiteten at op­le­ve igennem træ­ning, at disse symp­to­mer er naturlige reaktioner.

7. Motion er en god kilde til socialt samvær, der kan virke afstressende og er mentalt sundt. 

Sådan skal du træne dig fri for stress

Der findes ikke en entydig opskrift på, hvordan du bedst bruger træning forebyggende mod stress. Virkningen af både stress og motion er individuel, men disse generelle råd virker for rigtig mange – så prøv dem på dig selv.

Tænk over, om din motionsform skal være lidt social. Et godt socialt netværk virker nemlig også som et meget effektivt værn mod stress.

Dyrk kredsløbstræning frem for styrketræning. Forskning tyder på, at kredsløbstræning bedst dæmper din oplevelse af, hvor stresset du er i hverdagen. Så dyrk motionsformer som fx løb, gang, svømning, cykling eller roning, hvis du vil træne dig stressrobust.

Vil du i gang med løbetræningen? Så får du her tips og tricks til at komme godt igang. 

Hvor hårdt skal du træne? Forskningen peger desværre i forskellige retninger, så der findes ikke ét brugbart svar. Det er altid mest fornuftigt at træne, så det matcher din form. Forcér ikke, da det kan ende med at stresse dig.

Træn i naturen. Hvis du kombinerer din træning med en tur i naturen, får du faktisk dobbelt gevinst. Masser af studier – bl.a. fra Japan – har vist, at naturen virker afstressende på krop og sjæl samt forbedrer humøret.

Her er 7 fantastiske grunde til, at du skal træne udendørs.

Prøv yoga. Yoga har i en del videnskabelige studier vist sig at have en god, afstressende effekt på krop og sind. Gennem yoga­øvelser kan vi lære os at finde mere ro i kroppen og give slip på muskelspændinger.

Disse yogaøvelser er ikke bare afstressende, de forebygger tilmed skader.

Dyrk i øvrigt en motionsform, du kan lide, og som passer ind i din hverdag. Din træning skal nødig blive endnu en pligt, du skal overkomme. Prøv dig frem, indtil du finder det, du trives bedst med. 

Vil du have endnu bedre styr på alt fra styrketræning til skader og motivation, så tegn et abonnement på Aktiv Træning lige HER. I magasinet får du al den nyeste viden om træning og inspiration til at leve et sundere og mere aktivt liv.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: