© Colourbox

Kan jeg motionere mig ud af min stress?

Jeg føler mig i perioder stresset og spekulerer på, om det i de perioder ville være en god idé at motionere lidt ekstra?

Du spørger, om det er en god idé at skrue op for motionen i de perioder, hvor du føler dig stresset. Og ja, det kan bestemt være en glimrende idé. Det er særdeles velunderbygget, at motion er en effektiv bekæmper af stress. Helt basalt bør du dog få afklaret, om du vitterlig har stress, og i hvilken grad – og hvad der så er det rette for dig. For er træning hårdt og tidskrævende for dig, kan det blive endnu en stressfaktor, fordi du ikke når dine mål, og det gør tingene værre.

Start med at få afklaret, om du er ramt af stress. Gå til din læge, eller se, om du har nogle af symptomerne. Har du fx ofte hovedpine, ondt i ryggen, søvnbesvær og tendens til at miste overblikket og ryge helt op i det røde felt, kan det være tegn på stress. Ofte er det her, at motionen kan gøre en forskel, da træning sætter gang i nogle kemiske processer i kroppen, der kan gøre os i bedre humør. Det sker bl.a., når hjernen udskiller dopamin, norepinefrin og serotonin. Men find ud af, hvor meget motion du kan gabe over. Måske er rolig cykling eller afslappende joggeture et par gange om ugen det helt rette.

Er du stresset? Tag vores stress-test her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: