Mørk chokolade Det er tæt på at være sund slik. Det fremmer hjernens produktion af afslapningshormonet serotonin, og den intense smag er forbundet med stor nydelse og glæde. © Colourbox

Løft humøret

Her får du 5 simple kostråd, der tøjler stressen, og får dig gennem hverdagen.

5. Løft humøret

Løft humøret. Et stabilt blodsukker og en velfungerende fordøjelse har begge gunstig indvirkning på humøret og dermed på, om du formår at holde dig oven vande i den hårde periode. Der findes dog også en stribe andre madvarer, der beviseligt gavner humøret ved direkte at påvirke de hormoner, som får os til at slappe af. Det er især hjernens indhold af hormonet serotonin, som vi kender fra lykkepiller, der kan løftes ved hjælp af kosten.

Et godt bud på mad, der gør livet lettere, når presset er størst, er et stykke god chokolade. Chokolade er fyldt med en masse små stoffer, der i mild grad kan fremme følelsen af afslappethed og velvære samt give hjernen et frisk, lille pust ved at påvirke hjernens kemi. Blandt andet fremmer chokoladen produktionen af serotonin. Chokoladens største trumf er dog, at de opkvikkende stoffer går hånd i hånd med en kombination af fedt og sukker, der får de små bidder til at smelte på tungen og fordele den dejlige smag i hele munden. Forskere har dokumenteret, at ingen andre madvarer kan matche chokolade, når det gælder om at sprede en følelse af velbehag, primært på grund af den intense smagsoplevelse. Derfor er den også et hit, når der skal trøstespises.

Spis mørkt. Chokoladens sundhedsværdi afhænger 100 procent af kakaoindholdet. Jo højere det er, jo sundere er chokoladen. Det er nemlig kakaobønnen, der leverer alle de gode stoffer og skaber den intense smag. Bedst er en chokolade med et kakaoindhold over 70 procent.

Spis fisk. Prøv også at få mere fisk på menuen - ikke nødvendigvis sammen med chokoladen. Fisken er en fortrinlig kilde til selen, og mangel på dette lille mineral har i undersøgelser vist sig at have negativ indflydelse på humøret og i værste fald at kunne resultere i en egentlig depression. Samtidig får du zink fra fisken. Zink er et mineral, der i flere undersøgelser har vist sig at kunne forbedre de mentale funktioner.

Selen og zink er dog ikke fiskens eneste kvalitet. Især fed fisk bugner af omega-3-fedtsyrer, der har afgørende indflydelse på hjernens kemi. Er du i underskud af omega-3, kører hjernen på vågeblus. De første symptomer er koncentrationsbesvær og uoplagthed, men tilstanden kan på sigt udvikle sig til alvorligere psykisk sygdom og egentlig depression. Mange andre madvarer har positiv indflydelse på humøret. Dem får du, hvis du konsekvent bestræber dig på at spise sundt til måltiderne med fokus på fuldkorn, frugt og grønt, sunde fedtstoffer og andre gode og sunde sager.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: