Læs også

Løft humøret

Frosne grønsager De smager ikke helt så godt som de friske fra supermarkedet, men de er mindst lige så rige på vitaminer, fibre, mineraler og andre sunde stoffer. © Colourbox

Planlæg din kost

Her får du 5 simple kostråd, der tøjler stressen, og får dig gennem hverdagen.

25. maj 2010

Sådan kan du planlægge din kost

Stress ikke over din kost. Selv om der er sund fornuft i at toptune kostvanerne, når stressniveauet når nye højder, gælder det samtidig om ikke at stresse over kosten. Fokusér på de nemme løsninger, og prøv at arrangere det, så du skal bruge mindst mulig energi på at få kosten til at spille. Et centralt skridt er i den forbindelse selve planlægningen. Få minutters energi investeret i at lave en indkøbsseddel for ugen sparer dig for en masse impulskøb.

På samme måde får du energien mange gange igen sidst på eftermiddagen, hvis du om morgenen bruger lidt energi på at pakke et lille mellemmåltid til eftermiddagstimerne ned i tasken.Acceptér også, at det i en snæver vending er langt bedre at vælge en smutvej mod målet frem for at gå hele den lange vej.

Tag smutvejen. Frosne grønsager er måske ikke lige så spændende, som den friske vare, men fordi du sparer tiden til at rense og snitte, kan de være den bedste løsning. På samme måde er det helt fint, at kreativiteten i din madlavning går fløjten, så længe du spiser sundt og nærende. Så står menuen på havregryn til morgen og rugbrød med makrel i tomat til frokost 5 dage om ugen, gør det ikke noget. Orker du ikke at lave varm mad til aften, er der heller ingen grund til at stresse over det.

Find noget sund fastfood, fx i form af sushi, lette thairetter eller en af de nye, eksklusive, sunde færdigretter fra supermarkedets køledisk. Eller kopiér frokostens simple sammensætning. Hvad du end vælger, så hold først og fremmest fokus på, at det skal være sundt, nemt og ustresset.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: