mand på arbejde stress

Spis dig fra stress

Stress og dårlig kost er en uheldig kombination, der øger risikoen for sygdomme og går lige i mavefedtet. For er man stresset, forstærkes de skadelige effekter af at spise usundt. Omvendt kan sunde madvaner hjælpe dig mod stress.

25. maj 2010 af Martin Kreutzer

På de følgende sider får du 5 simple kostråd, der tøjler stressen, og får dig gennem hverdagen.

Hvad er stress? Stress er en hormonel forandring, der sætter kroppen i undtagelsestilstand. Umiddelbart skærper stressen vores sanser, hjerne og muskler og gør os i stand til at håndtere en potentielt farlig situation. Blodkarrene i dele af kroppen trækker sig sammen for at kanalisere mest mulig blod til musklerne. Udskillelsen af fedt og sukker fra kroppens depoter stiger, så der er energi til at klare det livsvigtige arbejde. Så langt, så godt.

Der hvor det går galt, er i situationer, hvor stresstilstanden ikke blot er et kortvarigt fænomen, men bliver hængende. Kroppen er ikke gearet til at håndtere ugers, måneders eller måske ligefrem års alarmberedskab, og resultatet er, at den samme tilstand, der kortvarigt gør os stærke, på længere sigt kan gøre os meget syge.

Kronisk stress kan bl.a. resultere i: Forhøjet blodtryk, svimmelhed, hovedpine, blodpropper, oppustethed, mavesmerter, mavesår, hjertebanken, forhøjet kolesteroltal, dårligt hjerte og kortere levetid.


Spis dig sund med I FORM Kostdagbog Med I FORM Kostdagbog får du overblik over din kostsammensætning og dit daglige kalorieregnskab. I FORM Kostdagbog hjælper dig til en sundere hverdag!

Prøv I FORM Kostdagbog 5 dage gratis her.

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: