© Colourbox

Spis dig fri for stress

Se, hvad du skal spise for at bekæmpe stress og dens følgevirkninger.

14. juli 2014 af Martin Kreutzer

Når du er stresset – eller i fare for at blive det – kan nogle enkle kostændringer hjælpe dig tilbage på sporet. En række madvarer indeholder stoffer, som kan ruste dig til at modstå presset fra en travl hverdag og mindske skaderne af stress.

Stress kan forebygges

I et tysk forsøg fik forsøgspersonerne skruet op for det daglige indtag af C-vitamin, og det betød, at de opnåede en klar forbedring af to centrale stressparametre: Blodtrykket faldt markant, og mængden af stresshormonet kortisol i blodet raslede ned. Hvis du vælger de bedste kilder til C-vitamin, er det ikke noget problem at løfte indtaget til 5-10 gange over mindsteanbefalingen:

HVIDKÅL Hvidkål eller andre typer af kål kan med fordel erstatte den almindelige hovedsalat og iceberg, der er fattige på C-vitamin.

RØD PEBER Når du står med trikoloren af peberfrugter, så vælg den røde. I den grønne er der langt mindre C-vitamin.

BROCCOLI Broccoli er en af naturens bedste superfoods. Et enormt indhold af C-vitamin er bare en af dens mange gode egenskaber.

KIWI Kiwien er en særdeles effektiv C-vitamin-bombe. Meget mere effektiv end fx appelsiner.

Log ind for at læse om andre stoffer, der hjælper mod stress, og hvilke madvarer de især findes i.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: