© Colourbox

Stabilisér blodsukkeret

Her får du 5 simple kostråd, der tøjler stressen, og får dig gennem hverdagen.

25. maj 2010

Sådan stabiliserer du dit blodsukker:

Spis lidt og ofte. I en periode med stress er et lavt blodsukker noget af det værste, du kan byde din krop. Er blodsukkeret i bund, kvitterer kroppen med en nedsat ydeevne, der får de opgaver, der tårner sig op omkring dig, til at virke endnu større. Hold derfor fokus på dine måltider, også selv om det er fristende at springe dem over, når der lige er en ekstra arbejdsopgave at løse.

Den ideelle strategi går ud på at spise lidt, men godt, hver 3. time - i hvert fald i døgnets vågne timer. Der behøver ikke at være tale om en 3-rettersmenu, hver gang du sætter dig til bords, men et velkomponeret, lille måltid, som giver dig energi til de næste 3-4 timer.

Ved at nøjes med et beskedent måltid, slipper du også for siesta-effekten efter et massivt måltid. Her trækker alt blodet ned til fordøjelsessystemet. Det gør dig træt, og trangen til at tage en lur bliver overvældende.

Det perfekte anti-stressmåltid. Skal blodsukkeret holdes stabilt, skal mellemmåltidet sammensættes, så det giver energi nok til at bygge bro til næste måltid - hverken mere eller mindre. Og frem for alt skal det forhindre blodsukkeret i at tage på rutsjebaneture, der nedsætter koncentrationsevnen og får humøret til at ryge i kulkælderen.

Det betyder, at du skal undgå mellemmåltider som kager, slik, riskiks, syltetøjsmadder og anden tom energi, der ræser hurtigt ud i blodet. I stedet bør måltidet rumme både kulhydrater, sunde fedtstoffer og proteiner.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: