Stress-test - Er du stresset? Test dig selv her.
Er du stresset?

Ubeslutsomhed og mangel på overblik er nogle af symptomerne på stress. Tag vores stress-test og se, om du lider af stress.

Stress-test: Er jeg stresset?

Der er forskel på at være stresset, eller bare have for travlt eller være bekymret i en periode. Tag vores gratis stress-test og se, om du har begyndende symptomer på stress - eller om du måske allerede er stresset.

1. marts 2017

Vejledende online stress-test

Vores stress-test en kan give dig et fingerpeg om din aktuelle tilstand, og give dig råd til, hvordan du selv kan forebygge og håndtere netop dit stressniveau. 

Stress-testen ser på mængden af symptomer på stress - og på i hvor høj grad du føler dig ramt af hvert enkelt stresssymptom.

Stress-testen kan bruges til refleksion, dialog og handling. Husk at vores stress-test kun er vejledende og ikke er en erstatning for at søge læge. Snak altid med din egen læge om dine stress symptomer og dine problemer, hvis du er det mindste i tvivl om, hvorvidt du er ved at udvikle stress eller allerede er ramt af stress.


START TESTEN HER

Hvad er stress?

Stress er en tilstand, som typisk opstår i situationer, hvor du står over for større udfordringer i dit arbejds- eller privatlivet. 

Ofte taler man om henholdsvis kortvarig og langvarig stress. Den kortvarige stress er ikke skadelig, men langvarig stress kan føre til alvorlig sygdom.


Kortvarig stress

Det er helt naturligt at føle stress i korte perioder.

Når du har kortvarig stress, vil du typisk opleve, at din opmærksomhed skærpes og du bliver i stand til at yde sit bedste.

Kortvarig stress opstår fx når du skal til en vigtig eksamen, hvis du har konflikter eller hvis du arbejder med deadlines.

Som nævnt er kortvarig stress ikke skadeligt, men det kan det blive, hvis kroppen ikke får ro til at genopbygge sine ressourcer, når udfordringen er overstået. Får kroppen ikke ro risikerer du, at stresstilstanden udvikler sig til langvarig stress. 


Langvarig stress

Den langvarige stress skyldes en ubalance mellem de udfordringer, du står overfor, og dine muligheder for at håndtere dem fyldestgørende. 

Typisk opstår langvarig stress, når problemer ophober sig. Når du fx oplever et stort press på jobbet, når der opstår en alvorlig begivenhed i dit privatliv og når du ikke føler, at du har tid til fritid. 

Risikoen for at udvikle sygdomme som depression, hjerte-karsygdomme og type 2-diabetes øges, hvis du har langvarig stress.


Stress symptomer

Der er flere forskellige symptomer på stress – her er de 5 mest almindelige symptomer på stress.

  • Stress giver hovedpine
  • Stress ændrer din vægt
  • Stress giver problemer med maven
  • Stress påvirker din personlighed
  • Stress giver søvnproblemer


Sænk dit stressniveau

På kort sigt kan du godt sænke dit stressniveau. Igen er det dog vigtigt at sige, at du bør opsøge din egen læge, hvis du lider af langvarig stress.

  • Tag nogle dybe vejrtrækninger helt ned i maven.
  • Giv dine nærmeste en krammer – kropslig kontakt sænker dit blodtryk og løfter dit humør
  • Få frisk luft - det aktiverer dit parasympatiske nervesystem, som hjælper med at sænke dit stressniveauet
  • Grin dit stressniveau ned – latter frigiver endorfiner, der får dig til at slappe af.
  • Lyt til afslappende musik – det sænker din puls og dit blodtryk, så dit stressniveau falder.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: