Undgå mavefedtsyndere

Her får du 5 simple kostråd, der tøjler stressen, og får dig gennem hverdagen.

25. maj 2010

Sådan undgår du mavefedtsyndere:

Hold maven slank. Stress udvikler i udpræget grad topmaven. Det er både uklædeligt og usundt, da meget af mavefedtet skjuler sig mellem organerne. Årsagen til dette er primært kortisol. Korstisol er et hormon, der frigives, når vi er stressede, og i første omgang er det positivt. Hormonet pumper en masse sukker og fedt ud i blodet og forsyner muskler og hjerne med energi. Det gør os i stand til at præstere noget helt ekstraordinært.

Tænk blot på, hvor fokuseret hele systemet bliver, når du pludselig står over for en farlig situation fx i trafikken. Ved længerevarende stress bliver kortisol imidlertid en tikkende bombe under helbredet. Den energi, der udløses af kortisolet, har vi slet ikke brug for i vedvarende mængder, og på sigt betyder det, at vi tager voldsomt på. Problemet med øget vægt forstærkes yderligere af, at kortisol stimulerer appetitten, så vi får en uimodståelig trang til at proppe os med sukker og fedt. Og de ekstra kalorier vil primært blive til fedtdepoter på maven.

LÆS OGSÅ: Er du stresset? Tag vores stress-test her.

Pas på de hurtige kulhydrater. Et vigtigt middel til at styre uden om det fæle mavefedt i perioder med stress er at undgå de hurtige kulhydrater fra fx slik, kage og hvidt brød. Problemet med dem er, at de påvirker dit blodsukker, og at kraftige blodsukkerstigninger får kroppen til at reagere med en øget fedtdeponering på maven, indtil blodsukkeret har stabiliseret sig. Husk i den forbindelse på, at det ikke kun er hurtigheden af kulhydraterne, der afgør, hvor hårdt blodsukkeret belastes, men også mængden af dem. En portion hvid pasta på 200 gram belaster derfor blodsukkeret langt værre end 50 gram chokolade, selv om begge indeholder hurtige kulhydrater.

Af samme grund måler man også madvarernes blodsukkerpåvirkning ved at sammenholde kulhydraternes hurtighed med mængden af dem i en typisk portion. Dette kaldes for madvarenes glykæmiske load (GL). Jo lavere det er, jo mindre påvirkes blodsukkeret, og jo mindre er risikoen for fedt på maven. Gå efter madvarer med et GL på under 12. Ud over de hurtige kulhydrater bør du også holde igen med alkoholen. For selv om alkohol i små mængder - en genstand om dagen - virker afstressende og sænker blodets kortisolindhold, undertrykker et større alkoholindtag forbrændingen og flytter et eventuelt kalorieoverskud ned på maven.

Er du stresset, skal du have styr på blodsukkeret. Tjek her, hvilken mad der hjælper dig med det. Jo lavere GL, jo bedre.

Få styr på blodsukkeret
Madvare Portion (gram) GL
Kogt spaghetti 180 21
Cornflakes 30 20
Cola 250 16
Kogt kartoffel 150 14
Banan 120 12
Æble 120 6
All Bran Flakes 30 4
Rå gulerod 80 3

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: