Øget sædkvalitet Regelmæssig motion med moderat intensitet øger både antallet og kvaliteten af sædceller. © iStockphoto

6 måneders motion giver supersvømmere

Med den rette træningsdosis kan mænd øge sædkvaliteten, viser ny forskning.

6. december 2016 af Hans Westhausen Gottlieb

Ved at træne en halv time ad gangen, tre gange om ugen kan mænd øge sædkvaliteten, viser ny forskning.

I forsøget blev 280 unge mænd – uden kendte problemer med sædkvaliteten – opdelt i fire grupper og fulgt i et halvt år:

  • Kontrolgruppe (ingen træning)

  • HIIT-gruppe: Højintenst intervalløb, 10-15x1 min.

  • HICT-gruppe: Højintens kontinuerlig løbetræning i 60 min.

  • MICT-gruppe: Moderat kontinuerlig løbetræning i 30 min.

De tre træningsgrupper trænede alle tre gange om ugen på løbebånd.

Moderat træning er bedst for sædkvaliteten

Efter et halvt års træning havde mændene i alle tre træningsgrupper øget både sædkvalitet og -kvantitet med moderatgruppen som topscorere.

Sammenlignet med de inaktive i kontrolgruppen havde mændene i moderatgruppen i snit 21,8 pct. flere sædceller efter træningsforløbet.

– Vores resultater viser, at motion er en simpel, billig og effektiv måde at øge sædkvaliteten for ellers inaktive mænd, siger Behzad H. Maleki, der var leder af forsøget.

– Men det er vigtigt at understrege, at årsagen til at nogle mænd ikke kan få børn, ikke kun handler om antallet af sædceller. Mandlige fertilitetsproblemer kan være komplekse og en livsstilsændring vil ikke nødvendigvis løse dem.

Sådan forbedrer du sædkvaliteten

Udover motion, så kan sædkvaliteten potentielt blive styrket, hvis man undgår følgende:

  • Rygning

  • Stort alkoholforbrug

  • Usund kost

  • Overvægt

Kilder: Reproduction og bbc.com

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: