Sund i naturen Der er masser af sundhedsfordele ved at opholde sig og træne i naturen. © iStockphoto

7 sunde grunde til at træne i naturen

Her er 7 videnskabeligt funderede grunde til straks at komme ud i det grønne. Din sundhed vil takke dig for det.

28. oktober 2016 af Hans Westhausen Gottlieb

1.Naturen bekæmper depression og forhøjet blodtryk

Ved at opholde dig blot 30 minutter om ugen i en park eller skov sænker du risikoen for forhøjet blodtryk med 9 pct. og risikoen for depression med 7 pct. Ifølge det nye australske studie er effekten størst, hvis de 30 min. i de grønne omgivelser bliver afviklet på én gang og ikke fordelt på flere kortere besøg. LÆS OGSÅ: Sådan måler du dit blodtryk

Et lignende studie fra Stanford University har vist, at en gåtur på 1,5 time i en park eller skov reducerer aktiviteten i den del af hjernens pandelap (subgenual prefrontal cortex), der er knyttet til risiko for at udvikle mentale sygdomme og depression.

2. Naturen booster humøret

Træning i naturen løfter både selvværd og humør, og den største effekt kommer allerede inden for de første 5 minutter, så du behøver ikke at gennemføre hele træningen udendørs, hvis vejret er dårligt.

3. Udendørs træning styrker hukommelsen

Et studie fra University of Michigan har vist, at efter en gåtur i skoven klarede en gruppe studerende sig 20 pct. bedre i en hukommelsestest sammenlignet med studerende, der havde gået en tur i byen.

4. Naturen modvirker stress

Et kinesisk forsøg viste, at studerende, der opholdt sig to døgn i skoven, efterfølgende havde lavere niveauer af stressmarkøren kortisol i blodet sammenlignet med studerende, der havde opholdt sig i byen.

Forskning fra Stockholm Universitet har desuden vist, at bladenes raslen i vinden og andre naturlyde modvirker stress på samme måde som den visuelle oplevelse af at være i natur. Så drop høretelefonerne, når du løber eller går en tur i skoven. TEST: Er du stresset?

5. Udendørs træning øger din kalorieforbrænding

Flere studier har vist en anelse højere kalorieforbrænding ved løb udenfor sammenlignet med ture på løbebåndet, hvilket bl.a. skyldes vindmodstanden. Endnu vigtigere er det dog, at leddene får en mere varieret belastning udenfor, hvilket beskytter mod overbelastningsskader.

Det gælder specielt, hvis du kaster dig ud i skovens trailløb, hvor du som bonus kan nyde naturen imens. BEREGN: Hvad forbrænder din træning?

6. Naturen styrker kroppens immunforsvar

Japansk forskning bragt i International Journal of Immunopathology and Pharmacology har vist, at når vi indånder små mængder af luftbårne plantekemikalier ude i skoven, så booster vi muligvis vores niveauer af naturlige dræberceller (NK-celler), der fx bekæmper kræft. LÆS OGSÅ: Disse 8 madvarer styrker dit immunforsvar

7. Udendørs træning reducerer risikoen for tidlig død

Et hollandsk studie med over 250.000 personer har vist en sammenhæng mellem procentdelen af grønne omgivelser i folks hverdag og deres generelle sundhed.

I et opfølgende studie påviste forskerne desuden en sammenhæng mellem dødelighed og afstand til nærmeste grønne område. En række sygdomme var mindre hyppige blandt de personer, der boede tæt på grønne områder.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: