Derfor er løbetræning sundt for gravide

Derfor er løbetræning sundt for gravide

Aktiv Træning bringer her det sjette af syv uddrag fra den nye bog ’Kom i form til halvmaraton på 100 dage’. Dette uddrag handler om, hvordan du løbetræner, hvis du er gravid.

  • 03-02-2016

Under bogskrivningen blev min kæreste gravid. Hun ville meget gerne træne, forudsat det var sundt. Derfor gik vi sammen i gang med en research, der skulle svare på, om det var sundt at løbe og være gravid. Svaret fra forskning og flere samtaler med læger er, at det er sundt at løbe og være gravid - både for barnet og moderen. Der er flere forklaringer, som jeg kort vil komme omkring.

Når du dyrker motion, så forbedres ilttilførsen til fostret. Tidlig motion i graviditeten betyder ligeledes, at moderkagen vokser og fungerer bedre, end hos kvinder der ikke dyrker motion.

Løb styrker også dine knogler, led og muskler. Det er en fordel under graviditeten. Her vil du nemlig tage 10-15 kilo på sammenlagt, og det er en belastning for kroppen. De stærke led, knogler og muskler gør det lettere at håndtere den øgede belastning og forandringerne under graviditeten. Løb og motion generelt reducerer også risikoen for bækkenløsning.

Træning gennem graviditeten

  • Første trimester. Kvalme, ubehag og træthed er meget normalt det første trimester. Det går ud over lysten til at træne. Du kan sagtens træne til halvmaraton i denne periode for din krop. Det er i høj grad din morgenkvalme og motivation, der sætter grænsen for, hvad der kan lade sig gøre.
  • Andet trimester. Det er typisk i andet trimester, hvor de fleste kvinder har det bedst. Kvalmen er væk, og maven er endnu ikke så stor, at den er en forhindring for løbetræningen. Du kan sagtens træne her, men lad være med at lave nogle drastiske forøgelser af træningen.
  • Tredje trimester. På grund af forandringerne i kroppen og en ekstra kropsvægt på 10-15 kilo, skal man ikke øge træningen og intensitet i det sidste trimester. Hold dig i stedet til meget rolige joggeture eller gåture og lyt efter signalerne, som kroppen sender under træningen. Så kan du genoptage træningen mod halvmaraton efter fødslen igen.

Husk:

Uanset hvad du træner til, når du er gravid, så husk at lytte til din krop undervejs. I sidste ende ved den bedst, hvad der er rigtigt for dig.

Fik du læst de andre uddrag fra bogen?

Dag 1: Sådan booster du din træningslyst
Dag 2: 9 tricks der forebygger løbeskader
Dag 3: Overvægtig? Sådan kommer du i gang med løbetræningen
Dag 4: Sådan finder du det rigtige træningstempo
Dag 5: Sådan træner du fedtforbrændingen med intervaller
Dag 6: Derfor er løbetræning sundt for gravide

Dag 7: 9 ting du SKAL huske før et halvmaraton

Fakta om forfatteren

aeeProfilbillede

Bogen ”Kom i form til halvmaraton på 100 dage” er skrevet af Anders Ejbye-Ernst, der er journalist på Aktiv Træning og iForm. Anders har løbet på eliteniveu det meste af sit liv og allerede som 14-årig vandt han sit første danske mesterskab på 10 km landevej. Siden har han flere gange stået øverst på skamlen og bl.a. også været udtaget til det danske atletiklandshold. Selvom hans fokus i dag er på journalistikken, holder han stadig træningen ved lige og løber to gange dagligt. Hans næste mål er at løbe et maraton på under 2 timer og 30 minutter.

Bedste tider:

  • 3000m: 8.32.47 (2004)
  • 5000m: 14.53.77 (2007)
  • 10 km: 30.46 (2003)
  • Halvmaraton: 1.10.22 (2004)
  • Maraton: 2.30.51 (2013)

Du kan følge Anders’ her:

Facebook.com/jeglober

Instagram/AndersEjbye

Mere om samme emne

NYHEDSBREV

Få vores gratis nyhedsbrev med masser af gode tips til din træning.

Følg os på instagram

Følg os på instagram

Få forsmag på testvindere og kom med bag kameraet.

Find os her
Mest læste
Slidgigt kan trænes væk

Slidgigt kan trænes væk

Sundhed og motion |

Se her, hvorfor motion er så godt – og ...

Læs mere
Motion forebygger paradentose

Motion forebygger paradentose

Tandpleje |

Dyrker du motion, så er du godt i gang ...

Læs mere
Stærke muskler løfter humøret

Stærke muskler løfter humøret

Muskler |

Veltrænede muskler kan være dit bedste ...

Læs mere
Hovedpinen skal løbes væk!

Hovedpinen skal løbes væk!

Hovedpine |

Vil du undgå hæmmende hovedpine og ...

Hovedpine skal løbes væk!
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraening.dk/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_da-DK/plus-orange-at_24.png" alt="Eksklusivt materiale" title="Eksklusivt materiale" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraening.dk/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_da-DK/plus-orange-at_24.png" alt="Eksklusivt materiale" title="Eksklusivt materiale" width="30" height="30" class="default"/></span>Få bedre sex og en skarpere hjerne

Eksklusivt materialeEksklusivt materialeFå bedre sex og en skarpere hjerne

Sundhed og motion |

Bedre sexliv. Skarpere hjerne. Højere ...

Læs mere
Nyeste
7 GRUNDE: Derfor skal du træne i naturen

7 GRUNDE: Derfor skal du træne i naturen

Natur |

Her er 7 videnskabeligt funderede ...

Træn i naturen - og bliv glad
Sådan får du mest ud af gåturen

Sådan får du mest ud af gåturen

Sundhed og motion |

Ingen panik, hvis du ikke når de 10.000 ...

Læs mere
Sådan SMADRER du sygdom med motion

Sådan SMADRER du sygdom med motion

Sundhed og motion |

Sundhedsstyrelsen anbefaler 30 ...

Læs mere
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraening.dk/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_da-DK/plus-orange-at_24.png" alt="Eksklusivt materiale" title="Eksklusivt materiale" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraening.dk/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_da-DK/plus-orange-at_24.png" alt="Eksklusivt materiale" title="Eksklusivt materiale" width="30" height="30" class="default"/></span>Få bedre sex og en skarpere hjerne

Eksklusivt materialeEksklusivt materialeFå bedre sex og en skarpere hjerne

Sundhed og motion |

Bedre sexliv. Skarpere hjerne. Højere ...

Læs mere
Så vigtigt er det at være i god form

Så vigtigt er det at være i god form

Sundhed og motion |

Rygning hakker flest år af dit liv - ...

Læs mere
Hot chili con carne

Opskrift | Hot chili con carne

Cookie- og privatlivspolitik