Hvis du overanstrenger dig eller glemme at drikke, har du større risiko for at få krampe.

© iStock

Derfor får du krampe

Når en muskel er overanstrengt eller dehydreret, sender hjernen signaler til musklen om, at den skal trække sig sammen.

20. april 2017 af Illustreret Videnskab

De fleste har prøvet at få smertefulde kramper i for eksempel lægge eller lår.

Kramper opstår, når musklerne pludselig trækker sig kraftigt sammen, og kan vare fra få sekunder til flere minutter.

Lidelsen opstår typisk under og efter fysisk træning og rammer oftere, jo ældre du bliver.

1-2-3. Sådan kramper musklen:

Sådan undgår du krampe:

  • Sørg for at få tilstrækkeligt med væske og drik en halv liter i løbet af den sidste time, før du skal træne.
  • Stræk ud i de muskler du plejer at få krampe i, inden du træner. Hold strækket i 15-20 sekunder og gentag tre gange.
  • Sørg for at din kost indeholder et højt indhold af mineralerne magnesium og kalcium. Kalcium findes bl.a. i mælkeprodukter og grønne bladgrøntsager. Magnesium får du af fuldkorn, kød, fisk og nødder.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: