© Istock

Motion gør dig fokuseret

Det er nemmere at koncentrere sig, hvis man er i god form, viser en undersøgelse.

23. maj 2016

Har du svært ved at koncentrere dig om én ting i længere tid ad gangen? Så er løsningen måske at snøre løbeskoene og komme i bedre form.

En god kondition kan nemlig betyde, at du har nemmere ved at holde mentalt fokus på en opgave. Det viser et nyt spansk studie.

Den veltrænede gruppe i forsøget bestod af 22 triatleter, som alle trænede i mindst 8 timer om ugen. Den anden gruppe bestod af 20 fysisk inaktive personer, som var i dårlig form. Alle deltagerne blev sat foran hver deres computerskærm og fik til opgave at reagere hurtigst muligt, hver gang en rød cirkel dukkede op på skærmen.

Gennem den time testen varede, målte forskerne testpersonernes hjerneaktivitet ved hjælp af elektroder. Og disse målinger indikerede, at triatleterne var mere opmærksomme og bedre i stand til at holde et konstant fokus på opgaven.

Motion for hjernen

3 (andre) mentale gevinster ved træning:

  • Du husker bedre. Når du træner, dannes der nye celler i hjernens hukommelsescenter, hippocampus – et område, hvor antallet af hjerneceller ellers gradvist daler, efterhånden som vi bliver ældre.
  • Du lærer bedre. Det skyldes igen træningens effekt på hippocampus, som også styrer vores indlæring.
  • Du bliver glad. Motion får hjernen til at udskille nogle signalstoffer, fx endorfiner, der løfter humøret.

Source #Medicine & Science in Sports & Exercise.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: