Så farligt er det at sidde ned

Jo flere timer om dagen, du sidder ned, jo større risiko har du for at blive ramt af en række alvorlige sygdomme.

14. juli 2014

Vi sidder alt for meget ned – i bilen, på jobbet og foran fjernsynet. Faktisk bruger vi 70 procent af vores vågne tid siddende eller liggende. Og de mange stillesiddende timer er ekstremt farlige for helbredet. Her er 3 alvorlige sygdomme, du risikerer, hvis du har bagdelen plantet for meget i sædet.

Diabetes Din risiko for at få diabetes stiger med 112 procent, hvis du sidder ned i 10 timer eller mere om dagen. Det gælder også, selv om du dyrker regelmæssig motion. De få timer, du giver den fuld skrue i fitnesscentret, kan ikke opveje de negative effekter ved de mange stillesiddende timer. På hverdage sidde danske mænd med kontorarbejde ned i næsten 11 timer om dagen.

Hjerte-kar-sygdomme Risikoen for at blive ramt af hjerte-kar-sygdomme stiger med 147 procent, hvis du sidder ned i 10 timer eller mere om dagen. De store muskelgrupper i lår og baller er helt inaktive, når vi sidder ned. Det påvirker hormonproduktionen og stofskifteprocessen, så blodtrykket forhøjes, og kolesteroltallet stiger. Din appetitregulering kommer også ud af kurs, når du sidder stille, og du er mere udsat for at få fedt omkring de indre organer.

Kræft Øget fedt, specielt omkring de indre organer, påvirker hormonniveauet i kroppen. Det sætter gang i en øget inflammation, hvilket øger din risiko for at udvikle kræft og andre sygdomme. Folk, der har haft stillesiddende kontorarbejde i mere end 10 år har dobbelt så stor risiko for at få tarmkræft som personer med et fysisk aktivt job. Også prostatakræft er mere udbredt hos folk med stillesiddende arbejde.

Log ind og få gode råd til, hvordan du vinder over hverdagens ’siddefælder’.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: