Så LET forebygger du knogleskørhed

Flere danskere rammes af knogleskørhed. Heldigvis kan du let forebygge sygdommen på denne sunde måde.

3. marts 2016 af Anders Ejbye-Ernst

Når du runder 30 år, begynder der en langsom afkalkning af knoglerne, som fortsætter resten af livet. Hvis ikke du styrker dine knogler, vil dine knogler blive porøse, en tilstand der også er kendt som knogleskørhed.

Heldigvis er der en effektiv medicin mod den store folkesygdom, der lige nu vokser eksplosivt i befolkningen, nemlig motion i alle afskygninger. Det er især vægtbærende motionsformer som gåture, løb, gymnastik og boldspil, der giver stærke knogler.

Disse aktiviteter styrker knoglevævet, og på den måde modvirker de den konstante afkalkning af skelettet, som vi alle oplever, i takt med vi bliver ældre. Forskning har da også flere gange vist, at især kvinder, der har levet et aktivt liv, har stærkere knogler og færre brud, når de falder, end deres inaktive medsøstre.

Rengøring forebygger knogleskørhed

Du behøves ikke at hoppe i løbeskoene og få pulsen op, for at styrke dine knogler. Alt fysisk aktivitet lige fra at gå på trapper til at gøre rent i hjemmet er nemlig sundt for knoglerne. Og det er ikke kun forebyggelse, som motion booster. Hvis man er ramt af knogleskørhed, kan en aktiv livsstil også nedsætte risikoen for knoglebrud.

Eksempelvis giver motion forbedret muskelstyrke, balance og koordination hos personer, der er ramt af sygdommen. Det nedsætter risikoen for de fald, der fører de alvorlige knoglebrud.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: