Så sund bliver du af motion

Motion bliver ved med at overraske forskerne. Der synes ikke at være nogen grænse for, hvor meget godt fysisk aktivitet kan gøre for kroppen. Motion er bedre end medicin, understreger mange eksperter. Her får du 18 gode grunde til at motionere.

15. juli 2013 af Jerk Langer

Det er ikke uden grund, at mange virksomheder i de senere år er begyndt at friste medarbejderne med alle mulige former form firmamotion. Det kan nemlig godt betale sig. Motionerer medarbejderne flittigt, bliver de sjældent syg og har de større overskud til at levere et godt stykke arbejde.

Men det er ikke kun arbejdsgiveren, der får glæde af motions utrolig mange gavnlig effekter. De største gevinster scorer du selv - i form af et langt liv med en sund og velfungerende krop. Aktiv Træning har kigget nærmere på, hvilke gavnlige effekter af regelmæssig motion ny forskning peger på.

Motion giver dig mere sex

Alle former for motion styrker potensen hos mænd over 40 år – blandt andet fordi de små blodkar i penis ikke rammes af åreforkalkning. Men faktisk får også yngre mænd et bedre sexliv af at træne regelmæssigt og holde sig i form, siger amerikanske forskere.

Motion gør din hjerne skarpere

En af de helt store gevinster ved at holde sig i form er, at hjernen følger med – hele livet. I en test fulgte deltagerne gennem tre måneder enten et træningsprogram med cykling eller spillede bordfodbold! Mens bordfodbold-gruppen ingen fremgang fik, blev hjernens såkaldte hippocampus hele 16 procent større hos dem, der trænede.

Hjernen er nemlig plastisk – det vil sige, at du kan danne nye hjerneceller og nervebaner hele livet. Aktive muskler udskiller vækststoffet BDNP, som får hjernen til at vokse.

Motion forlænger livet

Selv jogging i småtingsafdelingen forlænger dit liv markant, konkluderer en analyse af livsstilen hos hele 600.000 svenskere og amerikanere. Med blot 75 minutters træning om ugen vinder du 1,8 år ekstra at leve i, men hvorfor stoppe her?

Rask gang og løb 2-3 timer om ugen giver dig typisk 3 år mere på kontoen, og maksimal gevinst inkasserer du ved ca. 5 timers ugentlig rask gang og/eller løb i moderat intensitet. Nemlig et over 4 år længere liv, beretter forskerne i tidsskriftet PLOS Medicine.

Læs mere om motions andre fantastiske virkninger. Se blandt andet:

  • Få mere af det sunde fedt

  • Løb fra migræne

  • Væk med stress

  • Få et stabilt blodsukker

  • Motion mætter

  • Bevar et højt kondital hele livet

  • Motion tager forkølelsen

  • Slip for at skulle spise kalkpiller

  • Undgå humørdrop

  • Sov godt

  • Forbrænd fedtet på maven

  • Ned med blodtrykket

  • Motion er godt for øjnene

  • Få skarpe hjerne

  • Løb fra kræft

  • Bliv far i en fart

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: