Sådan får du det optimale ud af gåturen

Sådan får du det optimale ud af gåturen

Ingen panik, hvis du ikke når de 10.000 skridt om dagen.

  • Af Jesper U. Larsen
  • 26-10-2016

Du kender sikkert anbefalingen om, at vi helst skal gå 10.000 skridt om dagen. Men selvom du ikke når helt op på det magiske antal, kan du sagtens få gevinst. Især hvis du sørger for at gå rask til.

I en ny undersøgelse har 3.400 amerikanere fået målt deres daglige aktivitet med en skridttæller. Kun en femtedel af deltagerne nåede dagligt op på 10.000 skridt. Men selv dem, der tog mellem 5.000 og 7.000 skridt havde sundere blodtryk, taljemål og kolesteroltal – og dermed lavere risiko for livsstilssygdomme – end dem, der gik mindst.

Sæt tempoet i vejret

Samtidig var der en klar sammenhæng mellem at gå med en højere kadence (mange skridt i minuttet) og en lavere risiko for livsstilssygdomme.

Det er altså ikke kun antallet af skridt, der er vigtigt, men også at du indimellem speeder ekstra op for gå-tempoet. Ifølge forskerne er 150 minutter om ugen, hvor man går med mindst 100 skridt i minuttet, et godt mål at sigte efter.

Intervaller booster gåturen

Hvis du vil have det optimale ud af gåturen, så prøv at smide lidt intervaltræning ind undervejs, så du får pulsen op – uden at løbe.

Et eksempel på en effektiv gåtur kan være, at du starter med 1 kilometer stille og roligt. Herefter går du 5 x 2 minutter i så højt tempo som muligt. Pauserne imellem intervallerne består af 2 minutters almindelig gang. Slut af med 1 kilometers rolig gang.

News source: Medicine & Science in Sports & Exercise

Mere om samme emne

NYHEDSBREV

Få vores gratis nyhedsbrev med masser af gode tips til din træning.

Følg os på instagram

Følg os på instagram

Få forsmag på testvindere og kom med bag kameraet.

Find os her
Mest læste
Slidgigt kan trænes væk

Slidgigt kan trænes væk

Sundhed og motion |

Se her, hvorfor motion er så godt – og ...

Læs mere
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraening.dk/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_da-DK/plus-orange-at_24.png" alt="Eksklusivt materiale" title="Eksklusivt materiale" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraening.dk/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_da-DK/plus-orange-at_24.png" alt="Eksklusivt materiale" title="Eksklusivt materiale" width="30" height="30" class="default"/></span>Få bedre sex og en skarpere hjerne

Eksklusivt materialeEksklusivt materialeFå bedre sex og en skarpere hjerne

Sundhed og motion |

Bedre sexliv. Skarpere hjerne. Højere ...

Læs mere
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraening.dk/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_da-DK/plus-orange-at_24.png" alt="Eksklusivt materiale" title="Eksklusivt materiale" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraening.dk/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_da-DK/plus-orange-at_24.png" alt="Eksklusivt materiale" title="Eksklusivt materiale" width="30" height="30" class="default"/></span>Din sofa kan slå dig ihjel

Eksklusivt materialeEksklusivt materialeDin sofa kan slå dig ihjel

Sundhed og motion |

Det kan være livsfarligt at sidde for ...

Læs mere
Motion øger din koncentrations-evne

Motion øger din koncentrations-evne

Koncentration |

Det er nemmere at koncentrere sig, hvis ...

Læs mere
7 GRUNDE: Derfor skal du træne i naturen

7 GRUNDE: Derfor skal du træne i naturen

Natur |

Her er 7 videnskabeligt funderede ...

Træn i naturen - og bliv glad
Nyeste
7 GRUNDE: Derfor skal du træne i naturen

7 GRUNDE: Derfor skal du træne i naturen

Natur |

Her er 7 videnskabeligt funderede ...

Træn i naturen - og bliv glad
Sådan får du mest ud af gåturen

Sådan får du mest ud af gåturen

Sundhed og motion |

Ingen panik, hvis du ikke når de 10.000 ...

Læs mere
Sådan SMADRER du sygdom med motion

Sådan SMADRER du sygdom med motion

Sundhed og motion |

Sundhedsstyrelsen anbefaler 30 ...

Læs mere
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraening.dk/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_da-DK/plus-orange-at_24.png" alt="Eksklusivt materiale" title="Eksklusivt materiale" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraening.dk/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_da-DK/plus-orange-at_24.png" alt="Eksklusivt materiale" title="Eksklusivt materiale" width="30" height="30" class="default"/></span>Få bedre sex og en skarpere hjerne

Eksklusivt materialeEksklusivt materialeFå bedre sex og en skarpere hjerne

Sundhed og motion |

Bedre sexliv. Skarpere hjerne. Højere ...

Læs mere
Så vigtigt er det at være i god form

Så vigtigt er det at være i god form

Sundhed og motion |

Rygning hakker flest år af dit liv - ...

Læs mere
Hot chili con carne

Opskrift | Hot chili con carne

Cookie- og privatlivspolitik