© Istock

Smart trick: Denne træning giver dig bedre hukommelse

Motion kan booste hukommelsen – men det er ikke lige meget, hvordan du gør.

20. juni 2016 af Jesper U. Larsen

Har du lært noget nyt, som du gerne vil huske fremover? Så hjælper det at trække i træningstøjet – men ikke lige med det samme.

Et nyt studie viser nemlig, at hvis du motionerer 4 timer efter, at du har modtaget nye informationer, er der meget større chance for, at de lagrer sig i hukommelsen.

Derimod har det ingen effekt, hvis du motionerer lige efter at have lært noget nyt, konkluderer de hollandske forskere bag studiet.

Sådan trænede deltagerne

Forskerne udsatte 72 personer for en opgave, hvor de blev præsenteret for 90 billeder af hverdagsting, som dukkede op forskellige steder på en computerskærm. Bagefter skulle deltagerne forsøge at huske, hvad der var på billederne, og hvor på skærmen de blev vist.

Personerne blev derefter inddelt i 3 grupper. Den ene gruppe skulle lave et 35 minutter langt træningspas med intervaller på motionscykel, lige efter at de havde udført opgaven. Den anden gruppe skulle vente 4 timer og derefter lave det samme træningspas, mens den tredje gruppe skulle slet ikke motionere.

Forskere undrer sig

To dage senere tog alle deltagerne en test, der afslørede, hvor mange informationer fra opgaven, de stadig kunne huske. Og her klarede gruppen, der motionerede efter 4 timer, sig altså markant bedre end de to andre grupper.

Hvorfor den ”forsinkede” motion åbenbart virker bedst på hukommelsen, kan forskerne ikke forklare, så det skal et nyt studie forsøge at afdække.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: