Træn din styrke og bliv sund

Træn din styrke og bliv sund

Vi ved alle, at en løbetur er godt for helbredet, og at mænd kun løfter vægte for at blive muskelsvulmende monstre… ikke? Forkert. Forskning viser, at styrketræning er den rene medicin og genvejen til et godt helbred.

  • Af Anders Burman
  • Aktiv Træning nr. 2, 2014
Styrketræning

Mange betragter mest motionscenteret som en fritidsklub for mænd, hvor de kan vise musklerne frem. Løb har derimod fået det image, at det er noget man gør for at gavne helbredet.

Men forskning rokker ved fordommene og konkluderer, at din sundhed har lige så godt af, at du løfter vægte, laver gulvøvelser eller går til crossfit. Faktisk giver styrketræning rent sundhedsmæssigt løbetræning og anden kredsløbstræning baghjul på en del områder.

Dit immunforsvar forbedres fx mere af styrketræning, du får stærkere knogler og din kronisk ømme ryg forsvinder hurtigere, hvis du vælger at træne din styrke i stedet for din kondition. Og slæber du rundt på irriterende sportsskader, som forhindrer dig i at træne så meget, som du gerne vil, er tunge løft faktisk også ren medicin.

11 fantastiske helbredsgevinster ved styrketræning

1. Bedre immunforsvar

Løfter du vægte, forbedres dit immunforsvar mere, end hvis du dyrkede kredsløbstræning, viser forsøg fra Charles Sturt University i Australien. Her satte forskerne en gruppe forsøgspersoner til at styrketræne i 10 uger og en anden gruppe til at træne på spinningcykel i 10 uger.

Før og efter forsøget målte de deltagernes mængde af såkaldt c-reaktivt protein (CrP) i blodet. CrP er et stof, der sladrer om, hvor hårdt kroppens immunforsvar er belastet. 10 uger senere var mængden af CrP faldet med 33 procent hos dem, der styrketrænede, mens spinninggruppens gevinst kun var halv så stor.

2. Aldrig mere ondt i nakken

Ensidigt gentagne bevægelser er noget skidt for kroppen, og uanset om du sidder ved kassen i et supermarked eller arbejder timevis foran en komputerskærm sætter det sit aftryk på kroppen. Ofte fører de samme bevægelser igen og igen til kroniske smerter i nakke, skuldre og øvre ryg.

Forsøg fra Nationalt Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) har vist, at tung styrketræning fjerner og forebygger ondt i nakken. Blot 20 minutters træning 2-3 gange om ugen reducerede smerterne med 79 procent.

11 effekter: Så sundt er styrketræning

  • Skarp hjerne
  • Bedre alderdom
  • Sundere hjerte
  • Mindre ondt i ryggen
  • Effektiv vægttab
  • Forebygger diabetes
  • Slut med sportsskader
  • Sænker blodtrykket
  • Stærkere knogler

Log ind og se, hvad forskningen har afsløret om de sunde effekter ved styrketræning

Abonnenter, download her.

Mere om samme emne

NYHEDSBREV

Få vores gratis nyhedsbrev med masser af gode tips til din træning.

Følg os på instagram

Følg os på instagram

Få forsmag på testvindere og kom med bag kameraet.

Find os her
Mest læste
Slidgigt kan trænes væk

Slidgigt kan trænes væk

Sundhed og motion |

Se her, hvorfor motion er så godt – og ...

Læs mere
Motion øger din koncentrations-evne

Motion øger din koncentrations-evne

Koncentration |

Det er nemmere at koncentrere sig, hvis ...

Læs mere
Motion forebygger paradentose

Motion forebygger paradentose

Tandpleje |

Dyrker du motion, så er du godt i gang ...

Læs mere
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraening.dk/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_da-DK/plus-orange-at_24.png" alt="Eksklusivt materiale" title="Eksklusivt materiale" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraening.dk/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_da-DK/plus-orange-at_24.png" alt="Eksklusivt materiale" title="Eksklusivt materiale" width="30" height="30" class="default"/></span>Din sofa kan slå dig ihjel

Eksklusivt materialeEksklusivt materialeDin sofa kan slå dig ihjel

Sundhed og motion |

Det kan være livsfarligt at sidde for ...

Læs mere
Styrketræning holder hjernen ung

Styrketræning holder hjernen ung

Sundhed og motion |

Nu er der endnu en god grund til at ...

Læs mere
Nyeste
7 GRUNDE: Derfor skal du træne i naturen

7 GRUNDE: Derfor skal du træne i naturen

Natur |

Her er 7 videnskabeligt funderede ...

Træn i naturen - og bliv glad
Sådan får du mest ud af gåturen

Sådan får du mest ud af gåturen

Sundhed og motion |

Ingen panik, hvis du ikke når de 10.000 ...

Læs mere
Sådan SMADRER du sygdom med motion

Sådan SMADRER du sygdom med motion

Sundhed og motion |

Sundhedsstyrelsen anbefaler 30 ...

Læs mere
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraening.dk/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_da-DK/plus-orange-at_24.png" alt="Eksklusivt materiale" title="Eksklusivt materiale" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraening.dk/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_da-DK/plus-orange-at_24.png" alt="Eksklusivt materiale" title="Eksklusivt materiale" width="30" height="30" class="default"/></span>Få bedre sex og en skarpere hjerne

Eksklusivt materialeEksklusivt materialeFå bedre sex og en skarpere hjerne

Sundhed og motion |

Bedre sexliv. Skarpere hjerne. Højere ...

Læs mere
Så vigtigt er det at være i god form

Så vigtigt er det at være i god form

Sundhed og motion |

Rygning hakker flest år af dit liv - ...

Læs mere
Cookie- og privatlivspolitik