Træn din styrke og bliv sund

Vi ved alle, at en løbetur er godt for helbredet, og at mænd kun løfter vægte for at blive muskelsvulmende monstre… ikke? Forkert. Forskning viser, at styrketræning er den rene medicin og genvejen til et godt helbred.

29. januar 2014 af Anders Burman

Mange betragter mest motionscenteret som en fritidsklub for mænd, hvor de kan vise musklerne frem. Løb har derimod fået det image, at det er noget man gør for at gavne helbredet.

Men forskning rokker ved fordommene og konkluderer, at din sundhed har lige så godt af, at du løfter vægte, laver gulvøvelser eller går til crossfit. Faktisk giver styrketræning rent sundhedsmæssigt løbetræning og anden kredsløbstræning baghjul på en del områder.

Dit immunforsvar forbedres fx mere af styrketræning, du får stærkere knogler og din kronisk ømme ryg forsvinder hurtigere, hvis du vælger at træne din styrke i stedet for din kondition. Og slæber du rundt på irriterende sportsskader, som forhindrer dig i at træne så meget, som du gerne vil, er tunge løft faktisk også ren medicin.

11 fantastiske helbredsgevinster ved styrketræning

1. Bedre immunforsvar Løfter du vægte, forbedres dit immunforsvar mere, end hvis du dyrkede kredsløbstræning, viser forsøg fra Charles Sturt University i Australien. Her satte forskerne en gruppe forsøgspersoner til at styrketræne i 10 uger og en anden gruppe til at træne på spinningcykel i 10 uger.

Før og efter forsøget målte de deltagernes mængde af såkaldt c-reaktivt protein (CrP) i blodet. CrP er et stof, der sladrer om, hvor hårdt kroppens immunforsvar er belastet. 10 uger senere var mængden af CrP faldet med 33 procent hos dem, der styrketrænede, mens spinninggruppens gevinst kun var halv så stor.

2. Aldrig mere ondt i nakken Ensidigt gentagne bevægelser er noget skidt for kroppen, og uanset om du sidder ved kassen i et supermarked eller arbejder timevis foran en komputerskærm sætter det sit aftryk på kroppen. Ofte fører de samme bevægelser igen og igen til kroniske smerter i nakke, skuldre og øvre ryg.

Forsøg fra Nationalt Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) har vist, at tung styrketræning fjerner og forebygger ondt i nakken. Blot 20 minutters træning 2-3 gange om ugen reducerede smerterne med 79 procent.

11 effekter: Så sundt er styrketræning

  • Skarp hjerne

  • Bedre alderdom

  • Sundere hjerte

  • Mindre ondt i ryggen

  • Effektiv vægttab

  • Forebygger diabetes

  • Slut med sportsskader

  • Sænker blodtrykket

  • Stærkere knogler

Log ind og se, hvad forskningen har afsløret om de sunde effekter ved styrketræning

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: