Mand går en tur

Du forbrænder cirka 600 kalorier på en times gåtur.

© iStock

Det gør gåturene for kroppen

Du ved, at man bør gå mindst 10.000 skridt om dagen. Men ved du hvorfor? Her finder du 6 fantastiske sundhedsgevinster ved at gå.

1. december 2017 af Martin Kreutzer & Jesper U. Larsen

6 sundhedsgevinster ved gang

Fra stærke muskler til bedre hukommelse. Se, hvad forskerne har opdaget om sundhedsgevinsterne ved gang.

1. Hjernen

Når du går hurtigt, skabes der nye hjerneceller, og hjerneområderne bliver bedre til at kommunikere med hinanden. Med 10 kilometers gang om ugen får du nemmere ved at huske og holde dig skarp i hovedet, også på længere sigt. Også kreativiteten får et løft, så næste gang du bøvler med en svær opgave på jobbet, så snup en gåtur. I en undersøgelse steg testpersonernes kreativitet med hele 60 procent, mens de gik, i forhold til når de sad ned. Det gjaldt, uanset om de gik inde eller ude.

2. Hjertet

Dit hjerte er den største vinder, hvis du indfører nye, regelmæssige gåture. Din indsats stimulerer kredsløbet og musklerne, så både blodtrykket og kolesteroltallet falder, og dit hjerte bliver så stærkt, at det kan holde en række frygtede hjerte-kar-sygdomme fra døren.

3. Vægten

Du kan tabe dig ved at gå. Kroppen forbrænder primært fedt på grund af det lave tempo, så det bliver dellerne og ikke kulhydratdepoterne, gåturene tærer på. Det giver dig en kæmpe slankefordel, for du slipper for at blive overvældet af sult og gå amok i køleskabet, når du kommer hjem. Sulten bliver nemlig ikke trigget nær så hårdt af angrebet på fedtdepoterne, som når det er de sparsomme kulhydratdepoter, der leverer energien. Dit blodsukker forbliver stabilt, og du risikerer ikke at ødelægge det hele i en sukkerrus.

4. Psyken

Forskning peger på, at gåture er guf for psyken og ligefrem kan beskytte mod depression. Hjernens kemi ændrer sig nemlig, når du går, så du bliver gladere og bedre rustet til hverdagens udfordringer. Lyset og den friske luft har også vist sig at kunne trække mundvigene opad: Folk, der går flere gange om ugen, er bare gladere end alle andre.

5. Knoglerne

Risikoen for at få knogleskørhed i hoften daler med helt op til 40 procent, hvis du går flittigt. Det er konklusionen i en rapport, der sammenfatter flere studier på området. Hvis du virkelig vil rykke dig i forhold til knoglestyrke, anbefales det at gå godt til og gerne i kuperet terræn. Især når du går ned ad bakke, bliver der sendt kraftige stød op gennem benene, hvilket har vist sig at stimulere kroppen til at styrke knoglerne ekstra meget.

6. Leddene

Når du gåtræner i stedet for at løbetræne, bliver du skånet for de mange belastende stød op gennem kroppen, som løb giver. Når du går, har du altid en fod i jorden, så du slipper helt for, at fødderne ‘svæver’ over jorden og lander hårdt på underlaget, hvilket er stærkt belastende for kroppen.

Stor vinterpakke til dig

Hold varmen og bliv set i mørket for KUN 69,50 kr. Lige nu kan du få en løbehue, handsker, hue, LED-armbånd og LED-lys til skoen + 2 numre af Aktiv Træning til en vanvittig pris. Du får hele pakken med alle 5 dele samt 2 numre af Aktiv Træning for KUN 69,50 kr. (+ 29,50 kr. i porto). Tilbuddet gælder kun så længe lager haves. Læs meget mere her

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: