Træn på arbejde og bliv effektiv

Pak dit træningstøj til arbejdsdagen. Forskning dokumenterer, at du er mere effektiv på jobbet, hvis du får trænet i arbejdstiden.

10. november 2011

Hvis du får lov til at træne, mens du er på arbejde, vil du nå meget mere på dit job. Det er da et super argument til chefen, og det er ikke engang løgn ifølge en gruppe svenske forskere fra Stockholms Universitet og Karolinska Institutet.

Forskerne står bag en undersøgelse, hvor de delte medarbejderne på 2 arbejdspladser op i 3 grupper: Den ene gruppe fik nedsat arbejdstiden med 2½ time om ugen og skulle bruge tiden til at træne 2 gange i løbet af ugen. Den anden gruppe fik også lov til at arbejde 2½ time mindre om ugen, men de behøvede ikke at træne. Og den tredje gruppe skulle arbejde de 40 timer om ugen, som de plejede.

De 2 af grupperne nåede lige så meget, som de havde gjort i samme periode året før, mens gruppen, der havde trænet, mens de var på arbejde, havde nået endnu mere, havde været mindre syge og også havde følelsen af at kunne overkomme mere på jobbet.

Sådan får du trænet mere

  • Forvandl transporttid til træningstid. Løb på arbejde, cykl ned til stationen osv.

  • Træn hårdt, men kort i din frokostpause. Tag i stedet din frokost med hen til dit skrivebord, hvis det kan lade sig gøre.

  • Arbejd hjemmefra en dag om ugen, hvis det er muligt. Og brug tiden, du sparer på transport, til træning.

  • Få etableret et motionsrum på din arbejdsplads, så du kan træne lige før eller lige efter arbejde.

  • Forsøg at få lov til at lave et mødelokale med motionscykler - nogle møder eller noget forberedelse kan godt klares, mens I cykler.

Source #Journal of Occupational and Environmental Medicine

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: