Blueberry muffins

Undgå kager og slik på arbejdet

Du kan spare dig selv for masser af unødige kalorier, hvis du tænker dig om, når du er på arbejde. For din arbejdsplads kan være en kaloriefælde uden sidestykke, når mødeslik, sodavand, kaffe med mælk og kager fra kollegerne lander på dit skrivebord.

6. maj 2010 af Martin Kreutzer

Start dagen med et solidt måltid mad: Undersøgelser viser, at din appetitregulering fungerer bedst, hvis du fra morgenstunden får noget at spise. Derfor er der sund fornuft i at begynde dagen med en skål havregryn eller noget andet mættende. Det er vigtigt at huske morgenmad, fordi et solidt måltid om morgenen gør det lettere at styre uden om arbejdsdagens fristelser.

Skab et frirum

Kan du komme til at påvirke det, så få fjernet slikskåle, og få brudt med kageritualerne. Det er meget lettere at være standhaftig, når fristelserne er gemt godt og grundigt af vejen. Er der en kultur på din arbejdsplads, hvor I ofte spiser kage om eftermiddagen, så overvej at tackle situationen ved at medbringe din egen frugt eller en skive grovbrød til lejligheden. Hvis du gerne vil være social med de andre og undgå at holde dig væk, til kagen er spist, så bed om en grovbolle, når der handles.

Forbered dig hjemmefra

Skal du komme indtaget af slik og kager til livs, er det en rigtig god idé at medbringe kalorielette alternativer hjemmefra. Det sparer dig for at sidde og mobilisere maksimal viljestyrke, når slikskålen eller kagefadet bliver placeret på mødebordet. Medbring fx nogle stykker frugt og eventuelt en pakke rosiner eller anden tørret frugt.

Sluk tørsten i vand

Hvis du har en tendens til at hælde flydende kalorier indenbords i form af mælk (naturel eller i kaffen), sodavand, juice med mere, vil du have gavn af kategorisk at slukke tørsten i vand. Snup i stedet de andre drikke som nydelsesmidler og kun i beskedne mængder. På den måde undgår du, at kalorieregnskabet løber løbsk, når du skal slukke tørsten dagligt på jobbet.

Meld åbent ud

Er det svært at holde stand, når kollegerne byder på slik, et stykke kage eller andre lækkerier, så delagtiggør dem i dit projekt, og bed om deres opbakning. Det er, ligesom hvis du vil holde op med at ryge. Projektet bliver meget lettere at gennemføre, hvis du slipper for, at kollegaer og venner ubevidst lokker dig til at snuppe lidt godt til ganen.

Hold blodsukkeret stabilt i løbet af dagen

De fristelser, som du uden problemer modstår en time efter frokost, kan være stort set umulige at takke nej til 2-3 timer senere. Årsagen er, at blodsukkeret er på vej ned, og med dykket begynder trangen til sødt at melde sig. Det bedste værn er at stabilisere blodsukkeret ved at spise hyppigt.

Som en tommelfingerregel bør du lægge et måltid hver 3. time. Og hvert måltid skal være tilpas omfangsrigt til at mætte dig frem til næste måltid. Det vigtigste mellemmåltid er i den forbindelse eftermiddagens, der bygger bro i de 6-8 timer, som der går fra frokost til aftensmad.

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: