© Istock

10 ting du bare kan æde løs af

Findes der mad, som du kan spise i store mængder og med god samvittighed? Ja, vi har fundet 10 ting, du bare kan skovle ind.

5. februar 2014 af Martin Kreutzer

Når det gælder mad, er der meget, du ikke må. Og der er meget at passe på. Selv de sundeste madvarer får altid et par forbehold med på vejen – som regel noget om, at du ikke kan tillade dig at spise for meget af det alligevel. Men nu er der godt nyt.

Aktiv Træning udpeger her 10 fødevarer, du kan spise løs af med god samvittighed.


Makrel i tomat 

Hvorfor: En dåse makrel rummer mange kalorier, men også utrolig mange sunde omega-3 fedtsyrer og mættende proteiner. Læg hertil D-vitamin, som styrker immunforsvaret og holder humøret højt, og du har et produkt i verdensklasse. 

 Røget laks byder ind med de samme sunde stoffer, men er samtidig fyldt med potentielt skadelige sager fra røgeriet. Og derfor peger vi på dåsemakrellen som det stærke valg. Selv tomaterne, som makrellen ligger i, er kilde til styrkende stoffer, særligt i form af det røde stof lycopen, der blandt andet beskytter øjnene mod skader. 

Tip: Stryg godt med makrel i tomat på en skive groft rugbrød, snit et par hundrede gram grønsager, og du står med et enestående sundt og mættende frokostmåltid.


Jordbær 

Hvorfor: Det er næsten utroligt, at noget der smager sødt og dejligt kan være uskyldigt. Men fakta er, at jordbær indeholder en særdeles beskeden mængde sukker. Herved holdes kalorieindholdet nede på et niveau, hvor du helt uproblematisk kan smovse i de røde bær.

Jordbær giver dig samtidig mere C-vitamin end appelsiner – et vitamin, der ikke kun er guld værd for immunforsvaret, men giver dig stærke led og sener. Genialt for dig, der træner hårdt. 

Tip: Spis især gerne jordbær som dessert efter et måltid med kød eller fjerkræ. Begge dele er rige på jern, som kroppen kun kan optage, hvis du har spist C-vitamin. Det er fx guld værd ovenpå løbeturen, hvor kroppen skal danne flere røde blodlegemer.

Log ind og se de otte andre fødevarer, du gerne må æde løs af

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: