8 madvarer der styrker din hjerne

Spis dig til bedre hukommelse og mentalt overskud. Her er 8 madvarer, der giver din hjerne de optimale arbejdsbetingelser.

30. juni 2014 af Martin Kreutzer.

Når din hjerne skal præstere optimalt, er det vigtigt at tænke på, hvad du propper i munden. Nogle madvarer kan booste de små grå, så du ikke brænder mentalt sammen i løbet af en krævende arbejdsdag.

PARMESANOST

Derfor virker den: Parmesanosten er rig på zink, der har stor betydning for dit mentale overskud. Undersøgelser viser, at mangel på mineralet resulterer i mental sløvhed og irritabilitet.

Så meget skal der til: Den tørre ost er så rig på næring, at selv 25 gram bidrager med en gavnlig effekt.

KYLLINGEBRYST

Derfor virker det: Kylling hjælper med at danne stoffet dopamin, der øger følelsen af afslappethed og velvære. Kyllingekød indeholder en masse forgrenede aminosyrer – ofte kaldet BCAA. De konkurrerer med aminosyren tryptofan om at nå ind i hjernen. Når du skruer op for BCAA, bremses tryptofan-optagelsen, og det øger koncentrationen af dopamin i hjernen.

Så meget skal der til: Et almindeligt kyllingebryst på 125-150 gram giver dig den rigtige mængde næring til at sikre en god effekt i timerne efter måltidet.

LÆS OGSÅ: Antiinflammatorisk kost gør din stærk

Klik herunder og læs om alle 8 hjerne-sunde madvarer.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: