Læs også

KonservesDåser

10 gode dåser

De 5 værste dåser

Det er selvfølgelig langtfra al konserves, vi tør blåstemple. Her er 5 dåser, du bør holde dig fra.

7. juni 2010

Dåseananas er som de fleste andre former for frugtkonserves lagt i en lage af sukkervand. Det fjerner totalt den naturligt friske smag og bidrager med 25 procent flere kalorier. Samtidig er C-vitamin-indholdet halveret, og meget af konsistensen er væk.

Ærte-gulerodsmiks dømmer vi ude, fordi både smag og konsistens er så ringe, at dåsevarianten på ingen måde tåler sammenligning med det frosne alternativ – endsige den friske vare.

Bønnespirer på dåse er syltet så meget sammen, at al den friske sprødhed er forsvundet. Samtidig ligger de i en kalorierig lage, som gør dem ualmindelig tunge i det daglige kaloriebudget.

Jaka Bov er et eksempel på, hvor ringe smagen bliver, når man konserverer kød. Processen koster også mange af de B-vitaminer, som vi får fra det ferske kød. Endelig tilfører konserveringen typisk en del sundhedsmæssigt betænkelige stoffer.

Tun i olie. Tun er i sig selv en fisk, der er yderst mager. Men producenterne overhælder tunen i dåsen med en halvkedelig planteolie. Den kan man naturligvis hælde fra, men problemet er, at olien trækker omega-3-fedtsyrerne ud af selve tunen, så den mister nogle af sine kvaliteter. Vælg derfor langt hellere tun i vand.

Dåse-svind

Konserveringen koster næringsstoffer, men tabet er faktisk ikke så stort, som mange tror.


Moderat til stort tab: Gælder især B-vitaminer, C-vitamin, magnesium, kalium, zink samt visse antioxidanter.


Intet eller minimalt tab: Makronæringsstofferne (protein, fedt, kulhydrat), kostfibre, vitamin A, vitamin D, vitamin E, jern, kalcium og visse antioxidanter.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: