Saltlagen er afgørende for dannelsen af de sunde probiotiske bakteriekulturer i fx sauerkraut. 

Derfor skal du spise fermenteret mad

Sauerkraut, syltede agurker, miso og yoghurt. Der er mange måder at spise fermenteret mad på, men hvor sundt er det egentlig? Få svaret her.

16. oktober 2017 af Hans Westhausen Gottlieb

Så sundt er fermenteret mad

"Jeg har flere steder læst, at fermenteret mad skulle have en masse sunde kvaliteter. Hvad skyldes det?"

Fermenteret kost som fx sauerkraut, miso og yoghurt rum­mer masser af sundhedsfrem­mende egenskaber. Når du fer­men­te­rer – eller med et andet ord: gærer – fx kålen med salt, dannes der sunde mælkesyrebakterier. De har en probiotisk effekt. Det vil sige, at de mindsker risikoen for dårlig mave og gør det lettere for din krop at nedbryde mælkesukker. Ydermere øger mælkesyrebakte­ri­er­ne optagelsen af fx B12- og K-vitamin, magnesium, kalk og jern.

Mælkesyrebakterierne producerer også peptider, der hæmmer og dræber uønskede bak­te­rier, og mælkesyrebakterierne optager pladsen i tarmen for u­vel­kom­ne bakterier. Der er også påvist en sammenhæng mellem indtag af fermenteret kost og sænk­ning af blodtryk, slankeeffekt samt bekæmpelse af inflammation.

Vil du prøve kræfter med fermentering? Så kan vi varmt anbefale fermenteret rødkål. Find opskriften her.

Probiotiske bakterier

Fermenteret kost

Du finder bl.a. de probiotiske bakterier i fermenterede madvarer som fx sauerkraut, kimchi (kinakål, chili, hvidløg), surdejsbrød, tempeh (sojabønner) og tabascosovs.

Syrnede mælkeprodukter 

Gode kilder til probiotika findes også i syrnede mælkeprodukter, der er tilsat bakteriekulturer som acidofilus, bifidum og causido. Produkter som fx A38, Cultura og Kefir rummer alle probiotika.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: