© Istock

Derfor skal du spise kostfibre

Problemer med fordøjelsen? Så skyldes det måske, at du spiser for få kostfibre. Se her, hvorfor kostfibre er så vigtige for dit mave-tarm-system.

3. februar 2016

Kostfibre består af delvist ufordøjelige kulhydrater fra planter, som ikke bliver nedbrudt af tyndtarmens enzymer. Kostfibrene passerer uforandret gennem tarmen og tager affaldsstoffer med, der ikke skal optages. På den måde hjælper de mave-tarm-systemet med fordøjelsen.

Det anbefales, at kostfiberindtaget ligger på ca. 30 g pr. dag hos voksne. I dag ligger gennemsnitsindtaget på ca. 18-20 g kostfibre pr. dag.

Så sunde er kostfibre

  • Fibrene fremmer mætheden – dels fordi der skal tygges mere på de fiberrige madvarer, og dels fordi et fiberrigt måltid fylder nede i mave-tarm-systemet.
  • Fibrene styrker kredsløbet, fordi de i den nederste del af tarmen omdannes til særlige fedtsyrer, der via blodbanen drøner til leveren og nedsætter dens produktion af kolesterol.
  • Fibrene giver tarmindholdet fylde og sætter herved gang i de rytmiske sammentrækninger, der skubber maden gennem systemet.
  • Fibrene giver bedre vækstforhold til de sunde bakterier, der bor i tarmen. Herved fortrænges sygdomsfremmende bakterier, og maven bliver stærkere.
  • Fibrene modvirker hård mave, sikrer en jævn transport af affaldsstoffer gennem kroppen og medfører en mindsket risiko for kræft i tarmene.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: