© iStockphoto

Fedt kan være nøglen til et langt liv

Det sundeste fedt giver markant lavere risiko for at dø for tidligt.

13. juli 2016 af Jesper U. Larsen

Fedt er ikke bare fedt. En ny amerikansk undersøgelse sætter en tyk streg under, at det har kæmpe betydning for din sundhed, hvilken type fedt du sætter tænderne i.

Ved at erstatte 5 procent af kalorieindtaget fra mættede fedtsyrer eller transfedtsyrer med umættet fedt fra plantebaserede fødevarer, kan man reducere risikoen for tidlig død med hele 27 procent.

Det konkluderer forskere fra Harvard, som har analyseret spisevanerne hos flere end 126.000 personer fra 1980 til 2012. Forskerne kalder selv deres studie for den hidtil mest detaljerede og omfattende undersøgelse af, hvordan fedt i kosten påvirker vores helbred.

Glem fedtforskrækkelsen

Mættet fedt, som vi altså bør spise i begrænsede mængder, findes i alle fede animalske madvarer, fx kød, pålæg, ost, smør og fede mælkeprodukter.

Den største sundhedseffekt fås ifølge undersøgelsen ved at bytte det mættede fedt ud med flerumættet fedt, som findes i de fleste planteolier, fede fisk, nødder og fede kerner. Enkeltumættet fedt gav også en reduceret dødsrisiko, men her var effekten ikke lige så stor.

Studiet bekræfter, at vi har brug for fedt, og at løsningen – hvis man vil holde sig sund og rask – ikke er at udrydde fedt fra kosten. Godt nok er fedt ekstremt kalorieholdigt, så vi skal ikke bare mæske os i fede sager, men vælger vi de rette mængder og primært de sunde fedtkilder, så er der ingen grund til fedtforskrækkelse.

Source #JAMA International Medicine

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: