Skærebræt med grillede grøntsager
© Thomas Dahl

Grøntsager: Sund og lækker grill-mad på 30 minutter

Smid grøntsagerne på grillen, og de vil være perfekte som tilbehør eller hovedret.

12. juli 2017 af Anders K. Pedersen

Grøn garniture på ingen tid

Vælg grønsager efter, hvad der er i sæson – fx selleri, gulerod, pastinak, persillerod, springløg, asparges, squash, aubergine, majskolber, græskar, portobellosvampe, kartoffelskiver, halve løg med friske krydderurter eller halve tomater.

Fremgangsmåde

  • Fælles for de fleste rodfrugter – herunder også kartofler – er, at de tåler den høje varme godt og derfor egner sig fint til at blive grillet. 
  • Rodfrugter skal ikke skæres ud i alt for tykke skiver, da de i så fald ikke når at blive ordentlig tilberedt, inden de bliver for brankede. 
  • Snit dem i 0,5-1 cm tykke skiver. 
  • De mere porøse og væskeholdige grønsager, som fx aubergine, squash, tomat, svampe, peberfrugt og løg, tåler også den høje varme, men udskiller mere væske og skal derfor grilles i kortere tid. 
  • Auberginer skal dehydreres med salt, inden de grilles, og vendes flere gange på grillen. 
  • De skal pensles med hvidløgsolie. 
  • Til gengæld er det en af de lækreste grønsager på grill.

Tip: Husk – sørg for ikke at skære alt det grønne i for tynde strimler eller tern, som kan falde ned gennem grillristen.

Brød med groft salt og olie

Fremgangsmåde

  • Skær brød i tykke skiver, pensl det med hvidløgs­olie, og drys det med groft havsalt. 
  • Giv brødskiverne ca. 30 sek. på hver side.

Tip: Brug evt. dit daggamle brød. Det egner sig ligefrem bedre til grillen end frisk brød. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: