10 grunde til, at du skal have protein

Det handler langtfra kun om at opbygge muskler!

20. december 2016 af Martin Kreutzer og Jesper U. Larsen

Protein er et livsnødvendigt næringsstof og en vigtig allieret, når du vil være stærkere, slankere og sundere. Her er 10 grunde til at du skal have protein:

1.

Proteiner før, under eller efter styrketræning fungerer som byggesten for musklerne.

2.

Proteiner umiddelbart efter konditionstræning sætter turbo på restitutionen, så du hurtigere er klar til næste træningspas.

3.

En portion af mejeriproteinet kasein før sengetid sætter ekstra skub på restitutionen og øger fedtforbrændingen helt ind i den efterfølgende formiddag.

4.

Proteiner bremser mavetømningen, så måltidet ligger længe og fylder nede i mavesækken.

5.

Især animalske proteiner skruer stofskiftet i vejret, så du lettere taber dig på en proteinrig diæt.

6.

Din krop er afhængig af udvalgte aminosyrer og dermed proteiner fra kosten, når den skal producere hormoner, enzymer og andre nøglekomponenter.

7.

Naturens sunde proteinbomber er kilde til et væld af andre sundhedsfremmende stoffer.

8.

Proteiner i måltidet bremser kulhydraternes optagelse, så du undgår at sende blodsukkeret på rutsjebaneture og de tilknyttede energirøvende blodsukkerdyk.

9.

Kollagen, som er en særlig proteinform, giver styrke til led og sener. Det hjælper dig bl.a. med at opbygge stærkere væv i kølvandet på din træning.

10.

Et øget proteinindtag under slankekuren mindsker tab af muskelmasse. Resultatet er et mere kvalitativt vægttab og en bibeholdt forbrænding, efter at du er kommet ned i vægt.

Optimer din træning med den rigtige kost. I Aktiv Træning får du opskrifter og ekspertråd til, hvordan du skal spise før, under og efter træning. Se din rabat her!

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: