ALT du bør vide om protein

Får du nok? Kan man få for meget? Og hvilke kilder til protein er bedst? Vi har samlet de vigtigste informationer om musklernes byggesten - protein!

30. november 2016 af Jesper U. Larsen

Protein er populært, og i fitnesscentrene bugner hylderne af pulver, shakes og barer, du kan kaste i hovedet efter træning. Men der er mange myter om det vigtige næringsstof. Her er 7 ting, du bør vide om protein.

Hvad er protein?

Protein er et livsvigtigt næringsstof, som vi bare SKAL have. Kroppen er blandt andet afhængig af protein for at kunne opbygge frisk muskelvæv og producere hormoner, enzymer og en hel stribe andre komplekse strukturer i kroppen. De proteiner, du spiser, består ?af en stribe forskellige aminosyrer. Otte af? dem er essentielle. Det betyder, at kroppen ?ikke selv kan danne dem, og at vi derfor skal have dem tilført via kosten.

Hvorfor skal jeg have protein, når jeg træner?

Protein sætter skub i din restitution efter træning og fungerer som byggesten for musklerne. Vil du have store muskler, er protein altså en vigtig faktor.

Er det nødvendigt at drikke proteinpulver efter styrketræning?

Nej, der er ikke noget magisk ved proteinpulver og andre proteintilskud, som du ikke kan få gennem almindelig mad. Men det er en nem smutvej til de proteiner, du har brug for.

Hvor meget protein har jeg brug for?

De officielle mindsteanbefalinger hedder 0,85 gram protein pr. kilo kropsvægt fordelt over dagen. Men når du styrketræner, skal der mere til. Her skal du sigte efter 1,5-2 gram protein pr. kilo kropsvægt. 20-25 gram skal gerne indtages før, under eller umiddelbart efter træning. På hårde træningsdage kan det være en idé at indtage en del af proteinerne lige før sengetid i form af fx en skål skyr. Mejeriprodukter er rige på det langsomt optagelige protein kasein, som hjælper med at holde kroppen forsynet med byggesten natten igennem.

Hvor kan jeg få protein fra?

Du kan finde gode og sunde kilder til protein inden for både kød og fisk (fx kalkun, kylling og tun), grøntsager (fx tørrede linser og grønne ærter) samt mejeriprodukter (fx skyr og hytteost). Animalske proteinkilder, som kød, fisk, fjerkræ og mejeriprodukter indeholder proteiner med tæt på optimal tilstedeværelse af essentielle aminosyrer. Grøntsager og korn vil derimod ofte mangle lidt af den ene eller anden. Du behøver dog ikke at føre nøje regnskab over dit indtag af aminosyrer, så længe du spiser en varieret og sund kost.

Taber man sig af at spise protein?

Nej. Det afhænger af, om du indtager flere kalorier, end du omsætter. En proteinrig kost kan dog være en god strategi, hvis man vil tabe sig, da protein mætter bedre end andre næringsstoffer og samtidig kan mindske tab af muskelmasse under en slankekur.

Kan jeg få for meget protein?

Ja. Det kan fx være et problem, hvis du spiser meget protein, som primært kommer fra rødt kød (dvs. kød fra firbenede dyr som okse, kalv, svin og lam), da der tilsyneladende er en potentiel kræftrisiko knyttet til indtagelsen af store mængder rødt kød. Forskning har også peget på, at et stort proteinindtag kan være skadeligt hos folk med nyreproblemer.

Få masser af tips og inspiration til din træning - hver måned. Køb et årsabonnement på Aktiv Træning med rabat her!

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: