© Istock

Derfor må du IKKE drikke alkohol efter træning

Forskere: Drop fitnesscentret, hvis du har planer om at blive fuld i aften.

15. august 2016 af Jesper U. Larsen

Det lyder måske oplagt at runde fitnesscentret inden en våd aften i byen – så du både kan se ekstra pumpet ud i baren, og kan drikke dig fuld med lidt bedre samvittighed. Men faktisk er det en RIGTIG dårlig idé, siger forskerne bag et nyt studie.

Deres forsøg viste, at alkohol efter styrketræning er direkte ødelæggende for både muskelvækst og restitution hos mænd.

Ringere stillet dagen derpå

”Hvis du dyrker tung styrketræning, så lad være med at tage i fitnesscentret, lige inden du skal ud at drikke om aftenen. Det er muligt, at du næste dag vil være ringere stillet, end hvis du ikke havde trænet,” siger Jakob Vingren fra University of North Texas, der er en af forskerne bag studiet.

10 mænd og 9 kvinder, som var vant til at dyrke styrketræning mindst to timer om ugen, deltog i forsøget. De blev sat til at lave 6 sæt a 10 squats med tung vægt, og derefter fik de serveret enten vand eller vodka. De testpersoner, der drak alkohol, indtog hvad der svarede til mellem 4 og 8 genstande på 10 minutter.

Ingen effekt på kvinder

Der blev taget muskelbiopsier før træningen samt 3 og 5 timer efter. De afslørede, at mændene, der drak alkohol, efterfølgende havde markant lavere niveau af de kemiske signaler i kroppen, som stimulerer muskelvækst og restitution, sammenlignet med de mænd, der kun drak vand.

Alkohol havde ikke samme ødelæggende effekt hos kvinderne – måske fordi alkohol særligt virker hæmmende på testosteron.

Source #Journal of Strength and Conditioning Research

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: