Dette skal du spise inden morgentræning

Spørgsmål: Jeg styrketræner om morgenen. Jeg vil gerne tage på i muskler og blive stærkere. Hvordan sikrer jeg, at kroppen har den fornødne energi til træning fra morgenstunden af?

25. november 2016 af Hans Westhausen Gottlieb

SVAR: Når det gælder muskeltilvækst, så sørg for at få ca. 25 g protein og 25 g kulhydrat enten før, under eller efter træning, så kroppen har noget at arbejde med.

Derudover skal du sørge for, at kroppen totalt set får nok protein i løbet af dagen. Sigt efter at få 1,5-1,8 gram protein/kg kropsvægt hver dag.

På hårde træningsdage kan det være en idé at indtage en del af proteinerne lige før sengetid i form af fx en skål skyr.

Mejeriprodukter er rige på det langsomt optagelige protein kasein, som hjælper med at holde kroppen forsynet med byggesten natten igennem.

Hvis du føler dig drænet for energi før træning om morgenen, så snup evt. en smule hurtigtoptagelige kulhydrater.

Hurtigt måltid før morgentræning

Mavekneb under træning er sjældent et lige så stort problem, når man styrketræner, sammenlignet med fx at løbe, men der er ingen grund til at spise et kæmpe måltid inden træningen.

Snup et stort glas vand, og spis evt. en banan eller en marmelade-/honningmad på lyst brød inden træning, hvis du føler, du mangler energi under træningen.

Optimer din træning med den rigtige kost. I Aktiv Træning får du opskrifter og ekspertråd til, hvordan du skal spise før, under og efter træning. Se din rabat her!

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Gør du noget ekstra for at være fit til stranden?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: