Mand med høretelefoner spiser proteinbar, forår/sommer, MÅ GERNE BRUGES
© Istock

Effektive måltider efter træning

Umiddelbart efter træning er det en god idé at få noget at spise - meget gerne i løbet af den første time. Det forsyner kroppen med de nødvendige byggematerialer til at begynde restitutionen. Det gælder især, hvis du har trænet benhårdt og tvunget kroppen i knæ.

10. maj 2010 af Martin Kreutzer

Ved at give musklerne et skud protein og kulhydrat sørger du for at kickstarte genopbygningsprocesserne. Men faktisk behøver du ikke at spise en kæmpe portion for at kickstarte genopbygningen. Undersøgelser viser, at så lidt som 10-15 gram protein og 40-50 gram kulhydrat er rigeligt til at sætte gang i processerne. Husk også at drikke rigeligt efter træningspasset.

Er du klar til at gennemføre POWERMAN 2016? Læs mere her

Hvad med morgentræning?

Træner du fra morgenstunden, kan det være svært at spise, 2-3 timer inden du suser ud. Det bedste, du kan gøre, er at snuppe et glas vand og eventuelt en banan eller en skive brød, hvis du har det bedst med lidt mad i maven. Træn så på (næsten) fastende hjerte. Kroppen tærer blot på sine egne depoter og eventuelle rester fra aftensmåltidet. Men spis straks efter træningspasset.

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: