Forskningen har talt: Protein efter træning eller ej

Har du helt styr på, hvornår og hvor meget protein du bør indtage i forbindelse med din træning? Forskningen giver os nu svaret.

2. august 2016 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen

I halvandet årti har det stået i træningens ABC, at man skal fylde op på protein efter en hård træningssession. Det skulle eftersigende fremskynde muskelfibrenes restitution og derved øge muskelforøgelsen. Men kan det nu også passe ...

Protein som vidundermiddel

Ny forskning viser nemlig nu, at det ikke er hele sandheden. To analyser, der er udgivet i tidsskriftet Journal of International Society of Sports Nutrition, påviser nemlig noget andet.

Analyserne, der gennemgår og samler eksisterende forskning på området, viser, at der ikke er nævneværdig forskel på, om man indtager protein efter træning eller ej. Det er ellers på dette tidspunkt, at man har talt om et "åbent vindue" for muskelforøgelse.

Det er derimod det generelle indtag af protein i løbet af en dag, der gør en forskel. Forskningen fastslår derved, at hvis man blot har et normalt niveau af aminosyrer i blodet ved påbegyndelsen af den fysiske aktivitet, så er der ingen gevinst at hente ved at proppe sig med proteinbarer og -shakes efter endt træning.

Sådan bør du indtage protein

I stedet for at fylde op på protein i timen efter træning, kan du derimod spise rigeligt protein fordelt på hele dagen. Dette er en fordel, hvis du tænker at påbegynde et pludseligt og hårdt træningsprogram, mens effekten vil være svær at spore hos de, der allerede er trænede.

Yderligere forskning skal nu igangsættes for at fastslå, hvordan proteinniveauet mere præcist påvirker muskelforøgelsen i forbindelse med træning.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: