Mand i sportstøj spiser energibar, en mand, fitnesscenter, glad, indendørs, halvtotal,
© Colourbox

God mad inden træning

Vil du have det optimale ud af din træning, skal du sørge for at den mad, du spiser, hjælper dig på vej. Heldigvis kan du fint dække kroppens behov før træningen uden de store gastronomiske anstrengelser.

5. maj 2010 af Martin Kreutzer

Optimal kost giver optimal træning. Kroppen skal have mad inden træning. Det giver dig energi at træne på og gør, at du kan holde dampen oppe i længere tid.

For at undgå maveproblemer bør du afslutte måltidet senest 2 timer inden start – især hvis du giver den gas under træningen og fx træner løb, hop og spring, som ryster grundigt op i maveindholdet.

Regner du med at tage den med ro, kan fordøjelsen bedre følge med, og du kan tillade dig at spise lidt tættere på træningen. Drik også et par glas vand til maden. Det fremmer fordøjelsen.

God mad inden træning:

1: Grovbrød med hamburgerryg 2: Yoghurt med frisk frugt 3: Smoothie med banan 4: Havregryn med mælk og rosiner 5: Fuldkornsrugbrød med torskerogn 6: Ostemad med frugt

Morgentræning

Træner du fra morgenstunden, kan det være svært at spise, 2-3 timer inden du suser ud. Det bedste, du kan gøre, er at snuppe et glas vand og eventuelt en banan eller en skive brød, hvis du har det bedst med lidt mad i maven. Træn så på (næsten) fastende hjerte. Kroppen tærer blot på sine egne depoter og eventuelle rester fra aftensmåltidet. Men spis straks efter træningspasset.

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: