© Colourbox

Her er den perfekte protein-shake

Se her, hvad du skal putte i den perfekte protein-shake for at få det ultimative ud af din træning.

20. juni 2016 af Traeningsguiden.dk

Protein-shakes er en god kilde til næring, kulhydrater og protein efter et træningspas. Dermed får kroppen de ekstra byggesten, den har brug for efter en hård træning, og som de skriver på Træningsguiden.dk, må det meget gerne være inden for den første halve time efter træning, da kroppen her ekstra modtagelig for optagelse af protein og kulhydrater.

Forklaringerne er udarbejdet i et samarbejde med kostvejleder og akupunktør, Britta Lønne.

Vand 45-75% af din kropsvægt består af vand - babyer har mest, mens ældre har mindst. For at holde din væskebalance i orden skal du ca. drikke ca. 2,5-3 liter væske om dagen, og derfor skal din shake selvfølgelig også indeholde vand. Et tegn på, at du drikker for lidt vand, er, hvis din urin er mørkegul – med mindre du spiser vitaminpiller, der farver urinen eller drikker meget rødbede-juice.

Grøntsager og frugt Grøntsager og frugt er kulhydrater, der giver masser af energi. Er der for lidt kulhydrat i blodet, vil dit blodsukker blive for lavt, hvilket kan resultere i træthed, svimmelhed og øget sukkertrang.

Eksempler på frugt og grønt Mango Æble Spinat Grønkål

Proteiner Vores muskler er opbygget af proteiner, og derfor er det vigtig, at vi sørger for at få proteiner hver dag. En god tommelfingerregel er, at det daglige indtag af proteiner svarer til 1-3 gram pr. kilo kropsvægt, men det afhænger selvfølgelig af dit energiforbrug.

Forbruget af proteiner og enzymer er enormt stort, og det medfører derfor en stor nedbrydning. Genopbygningen sker via den mad, du spiser, og faktisk bliver samtlige proteinceller i vores muskler udskiftet hvert halve år, og hver 4. uge bliver vores hud og cellemembraner også blevet udskiftet.

Eksempler på protein, der er nem at komme i shaken: Chiafrø Mandler Tahini

Fedt For at være sunde, er vi også nødt til at indtage fødevarer, der indeholder fedt. Fedt er med til at forebygge sygdomme, optage vitaminer og tilføre kroppen den energi, den skal bruge for at kunne fungere optimalt, ligesom det er med til at opbygge vores nervesystem.

Eksempler på sundt fedt: Chiafrø Avocado Kokosmælk

Eksempel på en super protein-shake Den perfekte protein-shake, som du sagtens selv kan lave, kan for eksempel indeholde: Kokosolie (fedt) Broccoli evt. broccolistilk (kulhydrat) Mandler (protein) Og for at protein-shaken også er mulig at drikke, kan der tilføjes vand, appelsinjuice, mælk, soyamælk eller ananasjuice.

Er der andre alternativer end protein-shakes? For at få det optimale ud af de kulhydrater, proteiner og det fedt, du spiser, er det vigtigt, at indtager dem på samme tid. Spiser du eksempelvis en bolle, som hører til kulhydrat-gruppen, så vil du hurtigt være sulten igen. Spiser du til gengæld bollen med magert kødpålæg, blander du kulhydrat og protein, hvilket gør, at du bevarer mæthedsfornemmelsen i længere tid.

...

Aktiv Træning anbefaler

Vil du have mere ud af din træning og skabe synlige resultater? I FORM Kostdagbog hjælper dig med at holde styr på din kost og balancen mellem protein, kulhydrater og fedt. Log din træning, og lad os guide dig til det rette kalorieindtag!

Prøv I FORM Kostdagbog 5 dage gratis

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: