© Valling.com

Hvilken proteinbar er bedst efter træning?

Er billige proteinbarer lige så gode som dyre? Hvordan vælger jeg den bedste?

Prisen siger ikke nødvendigvis så meget om baren. Vend den i stedet om, og tjek varedeklarationen.

Baren skal først og fremmest indeholde meget protein og en del kulhydrat, så du hurtigt får fyldt energidepoterne op igen.

Har du løbet eller lavet anden form for konditionstræning, har du brug for 0,25 gram protein pr. kg, du vejer, og et sted mellem 0,5 og 0,75 gram kulhydrat pr. kg. En 80 kg tung mand har altså behov for hele 20 gram protein efter hård løbetræning – og mindst 40 gram kulhydrat.

De færreste proteinbarer giver dig så meget kulhydrat, og den bedste løsning er derfor tit at snuppe en banan eller et andet stykke frugt sammen med baren.

Har du styrketrænet, skal du gå efter en proteinbar med 0,33 gram protein pr. kg kropsvægt og ligeledes 0,33 g kulhydrat pr. kg, du vejer.

Vælg også gerne produkter, hvor der tydeligt står skrevet, hvad den er lavet af. Jo flere naturlige ingredienser, desto bedre er den, mens kunstige tilsætningsstoffer trækker ned.

Kvalitet

Organic, Mulebar, Nutramino og Pulsin’ er eksempler på producenter, som satser på høj kvalitet.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: