© Istock

Hvor meget protein skal jeg have efter træning?

Jeg ved, at det er en god idé at få protein efter træning. Men hvor meget helt præcist?

Protein

er musklernes byggesten, og har du trænet hårdt, skal kroppen bruge protein, uanset om du har løbet, cyklet eller styrketrænet. Hvor meget du har brug for, afhænger til gengæld af din vægt, og om du har trænet styrke eller kondition.

Heldigvis er det ikke svært at få protein. Proteinbarer giver dig et sted mellem 10 og 30 gram protein, og en halv liter kakaoskummetmælk indeholder 17 gram, mens en ‘rugbrødsklemme’ med 100 gram kødpålæg giver dig 20-30 gram protein.

Hvor meget protein har du brug for? Beregn dit protein-behov her.

Dit proteinbehov efter træning
Din vægt Efter styrketræning Efter konditionstræning
75 kg 25 gram protein 19 gram protein
80 kg 26 gram protein 20 gram protein
85 kg 28 gram protein 21 gram protein
90 kg 30 gram protein 23 gram protein
95 kg 31 gram protein 24 gram protein

Udregn selv dit behov: 0,33 x din vægt = gram protein efter styrketræning. 0,25 x din vægt = gram protein efter konditionstræning.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: