© Istock

Hvor meget skal jeg drikke ved løb i varme?

Har I et bud på, hvordan jeg skal planlægge væskeindtaget før, under og efter løbeture på de helt varme sommerdage?

Det er herligt med de varme sommerdage, men de kan være lidt af en udfordring for løberen, når hele systemet koger over. Derfor er den rette væskestrategi vigtig – specielt, hvis du skal løbe langt.

SÅ MEGET SKAL DU DRIKKE I VARMEN

Før løbeturen: Det gælder om at være i væskebalance, inden du begynder løbeturen. Du skal ikke kamme over og bælle liter efter liter helt uhæmmet, men drik et stort glas vand til hvert måltid, og snup en kvart liter før træningsturen. Tjek fx farven på din urin. Er den klar eller lysegul, så er væskebalancen fin.

På løbeturen: Løber/træner du mere end én time, bør du tage væske med. Husk dog, at kroppen kun kan optage cirka 1,2 liter væske i timen. Drikker du mere, vil væsken ophobes i mavetarmsystemet og i stedet hæmme din træning. Drik jævnligt, men i små mængder, som ikke forstyrrer maven.

Efter turen: Under løbeturen har du højst sandsynligt svedt mere ud, end du har indtaget, også selvom du har haft væske med. Efter træning skal du derfor drikke ca. 1,5 gange den væskemængde, som du er i underskud af. Vej dig fx før og efter træningen for at få en idé om, hvor meget du har svedt ud. Du bør også få lidt salt – enten i væsken eller ved at spise mad, der rummer lidt salt.

Nedenstående svedtabel viser, hvor meget en mand på 80 kg typisk vil svede ud i timen.

Den lille svedtabel
Temperatur 20? 25? 30?35?
Moderat intensitet 1,1 l 1,3 l 1,5 l 1,6 l
Høj intensitet 1,45 l 1,6 l 1,8 l 1,9 l

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: