Naturlig doping
Naturlig doping

Saften fra et glas med syltede agurker kan effektivt bekæmpe muskelkrampe. 

© iStockphoto

Lovlig doping: Fra koffein til syltede agurker

Her er fem præstationsfremmende midler, som alle atleter kan tage med ren samvittighed.

2. maj 2017 af Hans Westhausen Gottlieb

1. Koffein: 

Har en veldokumenteret præstationsfremmende effekt på op til et par procent. Det lyder måske ikke voldsomt, men kan selvsagt være forskellen på et godt løb og en ny personlig rekord. Koffeinen påvirker nervesystemet på en måde, så du ikke registrerer træthed i lige så høj grad som ellers.

2. Rødbedejuice: 

Flere studier har vist en øget præstationsevne efter indtag af en halv liter rødbedejuice. Det virksomme stof er nitrat, som i kroppen omdannes til nitrit, der får blodkarrene til at slappe af og letter optagelsen af ilt. Rødbeden hjælper formentlig ikke eliteatleter, men motionister kan forvente en øget præstation på et par procent.

3. Bagepulver: 

Består af det aktive stof natriumbikarbonat, og det kan potentielt neutralisere en del af syreophobningen i musklerne, og dermed få dig til at sprinte i lidt længere tid. Bivirkningerne er dog bl.a. eksplosiv diarré.

4. Syltet agurkevand: 

Ved at drikke et shot med vandet fra et glas syltede agurker kan man ifølge et amerikansk studie forkorte den tid en muskelkrampe varer med knap 50 pct. Det kræver så, at man medbringer en lille flaske med det syltede agurkevand på fx sit maratonløb, så man kan drikke væsken, lige når krampen rammer.

5. Chokolade: 

Et forsøg med cykelmotionister viste, at efter to uger med 40 g mørk chokolade dagligt brugte forsøgspersonerne mindre ilt ved moderat hastighed og kørte længere i en 2 min. maks.-test.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: