Rødbedejuice virker ikke på eliten

Rødbedejuice er i flere studier blevet lovprist for sin præstationsforbedrende effekt. Nu sår flere studier dog tvivl om den gavnlige effekt på eliteatleter.

Træningsmiljøets hotteste væske lige nu er rødbedejuice. Den røde juice har i flere studier vist sig at forbedre præstationen, hvis juicen indtages før en konkurrence. Men nu sår flere studier tvivl om den gavnlige effekt – i hvert fald, når det gælder toptrænede atleter.

Tre studier på henholdsvis eliteløbere, elitecykelryttere og elitelangrendsløbere viste ingen effekt af rødbedejuicen. Det kan der være flere forklaringer på.

For det første kan det skyldes, at eliteatleternes biologiske system er optimeret og ikke kan udnytte juicen. For det andet kan det skyldes, at eliteatleterne kun fik juicen et par timer før træning og ikke over flere dage. For det tredje kan det skyldes, at eliteatleterne fik koncentreret rødbedejuice og ikke rødbedejuice i ren form.

Drik dig hurtig! Der er stadig godt med evidens for, at rødbedejuice fremmer præstationen blandt motionister – også de veltrænede af dem. Typisk kan løbere forvente en effekt på et par procent eller ca. 30 sekunder på en 5-km. Drik ½ liter friskpresset rødbedejuice et par timer før dit løb, eller snup ½ liter om dagen i ugen op til konkurrence.

Hvad er rødbede godt for? Find ud af det her.

Source #Canadian Society for Exercise Physiology

Source #Runners World.

Source #Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: